Od dnia 1 lipca 2007 roku wg nowelizacji Ustawy Prawo Energetyczne Art. 4 ust. 2 wprowadzono prawo wyboru Sprzedawcy Energii Elektrycznej.

W związku z powyższym, jako odbiorcy paliw gazowych lub energii, mamy prawo zakupu ich od wybranego przez siebie sprzedawcy. A przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii ma obowiązek równego traktowania użytkowników, umożliwiając nam przyłączenie do sieci, a także zmianę sprzedawcy energii przez wcześniejsze rozwiązanie umowy.

Na co zwracać uwagę:

1. Nie podpisywać umowy od razu – mamy dużo czasu.
Warto skontaktować się z konkurencją, lub zwrócić się do dotychczasowego sprzedawcy o lepszą ofertę.
2. Uważać na mega atrakcyjne oferty – obniżka o 50%. Cudów nie ma, gdzieś jest haczyk.
3. Nieuczciwi handlowcy wykorzystują nieświadomość/niewiedzę odbiorców energii, stosując następującą praktykę:
Na końcu rachunku za energię jest zbiorcza cena za kWh, która powstaje z podzielenia końcowej kwoty na rachunku przez liczbę kWh. Np. zużyłem 1 000 kWh w miesiącu, do zapłaty mam 60 zł. 60 zł/1000 kWh = 0,6 zł/kWh. Ta cena zawiera wszystkie składowe, czyli cenę za energię elektryczną – to co możemy zmienić ok. 0,3 zł/kWh i cenę za usługi przesyłowe też 0,3 zł/kWh – tego nie możemy zmienić.

I taki nieuczciwy handlowiec mówi, że obecnie płaci Pan/Pani 0,6 zł/kWh i proponuje obniżkę do 0,4 zł/kWh, więc na pierwszy rzut oka jest taniej, ponieważ Kowalski/Kowalska nie wie, że ta cena, którą proponuje handlowiec dotyczy ceny energii elektrycznej, a nie energii z dystrybucją.
Po podpisaniu umowy płaci 0,4 zł/kWh za energię elektryczną + tak jak dotychczas 0,3 zł/kWh za przesył, co daje sumę 0,7 zł/kWh, czyli o 0,1 zł/kWh drożej niż miał dotychczas. Generalnie proceder polega na tym, że nieuczciwi handlowcy nie mówią, że ich oferta dotyczy tylko zakupu energii elektrycznej, ponieważ na usługi przesyłowe nie mają wpływu. OSD nie można zmienić.


CZYTAJ CAŁY PORADNIK – JAK ZMIENIĆ SPRZEDAWCĘ ENERGII


4. Dobrą praktyką jest dobór właściwej taryfy – może to przynieść wymierne korzyści, o ile będziemy z niej właściwie korzystać od 10% do 20% oszczędności.
5. Dobrą praktyką jest również wynegocjowanie korzystniejszej ceny z obecnym Sprzedawcą z urzędu. Mamy wtedy tak jak dotychczas jeden rachunek za energię. Po zmianie na innego sprzedawcę dostajemy dwa rachunki (ma się to zmienić).

Tomasz Góra

Źródło: GLOBEnergia 3/2015