Resztki drewna, wykorzystane do produkcji paliwa, zawierały gałązki pozostałe po wycince lasów. Alternatywne paliwo lotnicze zostało wyprodukowane dzięki wysiłkom inicjatywy Northwest Advanced Renewables Alliance (NARA) prowadzonej przez Uniwersytet Stanu Waszyngton.

Demonstracyjny lot odbył się z lotniska Seattle – Tacoma International Airport, zaś lądowanie miało miejsce w Reagen National Airport w Waszyngtonie. Samolot był zasilany biopaliwem lotniczym.

Partner NARA – Gevo, Inc. – z powodzeniem wykorzystał swoje opatentowane technologie w celu zamiany celulozy z resztek drewna w odnawialny izobutan, który w dalszej kolejności został zamieniony w paliwo typu ATJ. Uznawane za pierwsze na świecie alternatywne paliwo lotnicze wyprodukowane z drewna spełnia międzynarodowe standardy ASTM, co zapewnia możliwość bezpiecznego użytkowania w przypadku lotów komercyjnych.

biopaliwo

Biopaliwo lotnicze użyte w historycznym locie Alaska Airlines, źródło: Alaska Airlines

Pat Gruber – dyrektor naczelny Gevo – informuje, że lot prezentuje możliwość zamiany szerokiego zakresu celulozowego materiału wsadowego w paliwo odnawialne. Gruber zaznaczył, że firma jest zadowolona z możliwości udowodnienia poprzez projekt NARA, że celuloza z drewna może zostać wykorzystana do przygotowania paliwa lotniczego.

Podczas gdy 1080 galonów biopaliwa użytego w czasie lotu ma minimalny wpływ na całkowitą emisję gazów cieplarnianych Alaska Airlines, jeśli linie lotnicze byłyby zdolne do zamiany 20% z całości zaopatrzenia paliwowego na lotnisku Seattle – Tacoma International Airport, zredukowałoby to emisję gazów cieplarnianych o około 142 000 ton CO2.

NARA stanowi pięcioletni projekt, zapoczątkowany w 2011 roku i złożony z 32 organizacji członkowskich z przemysłu, środowiska uniwersyteckiego oraz rządowych laboratoriów. Oprócz produkcji 1080 galonów biopaliwa użytego do lotu, inne kluczowe zadania projektu obejmowały oszacowanie ekonomicznych, środowiskowych oraz społecznych korzyści, powiązanych ze zbiorem niewykorzystanych resztek drzewnych do produkcji biopaliwa.

Inicjatywa NARA powstała dzięki grantowi w wysokości 39,6 mln$ ze strony National Institute of Food and Agriculture (NIFA) w celu wsparcia badań nad biopaliwami i biochemikaliami, wzmocnienia wiejskiego rozwoju ekonomicznego oraz edukacji publicznej na temat korzyści z bioenergii.

Opracowano na podstawie: Renewable Energy Magazine

Zdjęcie główne: Alaska Airlines