Czy chcesz monitorować poziom ozonu, sadzy i innych zanieczyszczeń? Czy wiesz w jakim stopniu jesteś narażony na zanieczyszczenia podczas jazdy na rowerze lub  podczas spaceru? Jest to możliwe za pomocą aplikacji – AirProbe. Naukowcy z  Belgii, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii opracowali ten system, aby zwiększyć świadomość ludzi na temat środowiska.

Ponad 300 osób, w Antwerpii, Kassel, Turynie i Londynie wzięło udział w pierwszych testach. Podobna aplikacja związana z hałasem – WideNoise – była już używana przez ponad 10.000 osób podczas badań wokół lotniska Heathrow. Dane zbierane są dostępne dla wszystkich: obywateli, władz oraz naukowców tak, aby uzyskać lepszy obraz naszego środowiska.

Projekt EVERYAWARE ma na celu wzmocnienie świadomości ludzi, dając im proste, ale precyzyjne narzędzia do pomiaru jakości powietrza i hałasu. Przeanalizowaliśmy sposób wykorzystania systemu, jak również zebraliśmy dane”, wyjaśnia koordynator projektu Vittorio Loreto, kierownik badań w Fundacji ISI w Turynie i profesor fizyki na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie.
Przeniesiono w sposób efektywny wiedzę z nauk społecznych  i wiedzy o środowisku, do komputera. Zainwestowano 2 mln € z funduszy UE w projekt tworzenia narzędzi i analizowania różnych modeli sytuacyjnych.  
Efektem są dwie aplikacje dla smart fonów:
•    AirProbe monitoruje narażenie na zanieczyszczenia powietrza
•    WideNoise mierzy poziom hałasu

AirProbe
działa w połączeniu z bateryjnym małym czujnikiem, który może być umieszczony w plecaku lub w koszu na rowerze. Z telefonem łączy się za pomocą Bluetooth. Po zassaniu powietrza, skrzynka wysyła odczyty o poziomie ozonu, sadzy i innych zanieczyszczeń do centralnego serwera, który następnie wysyła informacje o zanieczyszczonych obszarach w  mieście. Radzi również jak w godzinach szczytu, uniknąć zanieczyszczeń.
W trakcie realizacji projektu, naukowcy przetestowali system z wolontariuszami w Londynie, Antwerpii, Kassel i Turynie. Air Ambasadorzy zebrali zlokalizowali 28 milionów punktów do kontroli jakości powietrza. Po etapie testowania urządzeń, zgłosili wszelkie niedogodności związane z użytkowaniem urządzeń. Niektórym przeszkadzała wielkość czujnika. Zgłaszali bowiem, że powinien on mieścić się w mniejszym pudełku. Dla niektórych wadą było to, że nie jest wodoodporne.  Czy wyniki badań były oczywiste?
Nawet ruchliwe i szerokie ulice nie były aż tak złe jak się wydaje„, powiedział uczestnik badań.

Technologia dla wszystkich!
 System ten jest obecnie stosowany do nowych badań. Na przykład, dane zebrane przez WideNoise zainspirowały projektantów do sposobu i kierunku rozbudowy  lotniska Heathrow. Jeśli chodzi o AirProbe, czujniki musiałyby być produkowane masowo w celu rozszerzenia jego stosowania.
Na razie, wyobrażam sobie czujnik znacznie mniejszy, wygodny w transporcie, może nawet  zintegrowany z naszymi ubraniami  i przedmiotami codziennego użytku„, mówi profesor Loreto. „Integracja ze smartfonami również jest przewidywana, lecz w nieco dłuższym terminie. Wszystko zależy od tego, które firmy są zainteresowane produkcją czujnika i ile producenci smartfonów są w stanie zainwestować”.
Naukowcy mogą również wykorzystywać informacje zebrane do analizy zanieczyszczeń do informacji online obywateli i władz publicznych.  Może to usprawnić poruszanie się po mieście.  
Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby wyciągać wnioski, ale niezmiernie interesującym będzie  zobaczyć, jak ludzie zmieniają swoje zachowanie w miarę wzrastania ich świadomości ekologicznej„, dodaje profesor Loreto.

Zanieczyszczenie powietrza jest jednym z największych w Europie cichych zabójców. Szacuje się, że  w roku 2010, ponad 400 000 osób w UE zmarło przedwcześnie z powodu zanieczyszczeń powietrza. Zła jakość powietrza zwiększa koszty leczenia, zmniejsza wydajność gospodarczą, niszczy uprawy i budynki. Prawodawstwo UE zapewnia wysokie standardy jakości powietrza, państwa członkowskie są zobowiązane do monitorowania zanieczyszczenia powietrza i zapewnienia  przestrzegania wartości dopuszczalnych. Komisja Europejska zaproponowała również nowe działania mające na celu ratowanie życia i ochrony zdrowia ludzi.

Źródło: Komisja Europejska