ABB zademonstrowała technologię błyskawicznego ładowania autobusu elektrycznego w 15 sekund. Brak linii napowietrznych oraz ultraszybkie ładowanie na wybranych przystankach autobusowych stwarza nowe możliwości dla cichego, elastycznego bezemisyjnego transportu miejskiego.

ABB, wiodący dostawca technologii automatyki i energetyki, stworzył w minionym roku technologię, która pomogła zasilić system błyskawicznego ładowania autobusu elektrycznego.

W maju minionego roku, podczas 60. kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (UTIP) w Genewie, ABB ogłosiła współpracę z miejską spółką transportu publicznego TGP, Biurem Promocji Przemysłu i Technologii (OPI) oraz lokalnym zakładem energetycznym SIG nad pilotażowym projektem systemu dla autobusu elektrycznego TOSA.

Nowa technologia błyskawicznego ładowania została uruchomiona po raz pierwszy w dużym autobusie elektrycznym, mogącym pomieścić 135 pasażerów. W oparciu o nowego typu automatyczny mechanizm szybkiego ładowania, autobus jest doładowywany bezpośrednio na wybranych przystankach za pomocą 15-sekundowego, intensywnego przesyłu energii, w momencie gdy pasażerowie wchodzą lub wychodzą z autobusu. Pilotażowy projekt został uruchomiony na trasie pomiędzy lotniskiem w Genewie, a międzynarodowym centrum wystawienniczym Palexpo.

„Dzięki ładowaniu błyskawicznemu jesteśmy w stanie wprowadzić nową generację autobusów elektrycznych dla masowego transportu publicznego, który stanie się niezależny od linii napowietrznych” – powiedział Claes Rytoft, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju Grupy ABB. „Projekt ten przetrze szlak dla bardziej elastycznej i opłacalnej infrastruktury transportu publicznego, przy jednoczesnym zmniejszeniu zanieczyszczeń i hałasu”.

TOSA (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation) jest bezemisyjnym rozwiązaniem, ponieważ wykorzystywana w nim elektryczność pochodzi z czystej energii wodnej. Czas ładowania jest tak krótki, że nie zaburza rozkładu jazdy, a samo rozwiązanie wpływa pozytywnie na miejskie środowisko oraz krajobraz, ponieważ nie wymaga stosowania linii napowietrznych, gwarantując tym samym większą elastyczność przy doborze trasy autobusu. Zamiast drążka odbieraka prądu przy liniach napowietrznych, system wykorzystuje zainstalowane na dachu pojazdu, sterowane laserowo ruchome ramiona, które łączą się z napowietrznym gniazdem.

Technologia błyskawicznego ładowania oraz pokładowe wyposażenie trakcyjne wykorzystywane w tym projekcie zostały stworzone przez ABB oraz zoptymalizowane na potrzeby tras, na których autobusy kursują z dużą częstotliwością, przewożąc w godzinach szczytu znaczną liczbę pasażerów. Akumulatory pokładowe mogą zostać naładowane w 15 sekund za pomocą 400-kilowatowego doładowania na wybranych przystankach. Dzięki innowacyjnemu systemowi napędu elektrycznego energia z zainstalowanych na dachu urządzeń może być przechowywana w kompaktowych akumulatorach wraz z energią pochodzącą z hamowania pojazdu, zasilając jednocześnie sam autobus i urządzenia pomocnicze, takie jak wewnętrzne oświetlenie

Źródło: ABB