W listopadzie 2013 firma BMW rozpoczęła sprzedaż samochodów elektrycznych i3, które już od samego początku mają być dostępne także w Polsce. Dla niemieckiego producenta jest to model przełomowy – pierwszy w historii firmy  z napędem całkowicie elektrycznym, który wejdzie do seryjnej produkcji.

i3  jest  5-miejscowym  miejskim  samochodem  klasy  premium.  Jego  wprowadzenie  było  poprzedzone  programami pilotażowymi, w ramach których w ciągu kilku lat testowano kilkaset elektrycznych MINI E  oraz BMW ActiveE. Oprócz prac projektowych samego auta BMW musiało także przygotować całkowicie  nowy proces produkcyjny i nowe zakłady. Największym elementem nowości jest tutaj przede wszystkim  zastosowanie  na  dużą  skalę  –  po  raz  pierwszy   w aucie produkowanym seryjnie – materiałów wykonanych z kompozytów z włókien węglowych w celu  obniżenia masy pojazdu do około 1195 kg (wg DIN),  wyposażonego przecież w 230-kilogramowy pakiet  akumulatorów.

Na  potrzeby  i3  w  Moses  Lake  w  USA  uruchomiony został zakład produkujący włókna węglowe,  zasilany z pobliskich elektrowni wodnych. Materiały są następnie transportowane do Niemiec, gdzie   w zakładzie w Wackersdorf powstają gotowe kompozytowe elementy i części. Równolegle w nowych  obiektach  w  Dingolfing  i  Landshut  produkowane  są  moduły  i  pakiety  akumulatorów  litowo-jonowych  oraz  silniki  trakcyjne  i  przekładnie.  Produkcja pozostałych części oraz montaż aut odbywa się   w  zakładzie  w Lipsku,  na  który  przypada aż około  400 z około 600 mln euro inwestycji. Warto w tym  miejscu zwrócić uwagę, że większość operacji produkcyjnych i3 powierzono robotom. (…)
BMWi3 1
Dla osób, które obawiają się o zasięg,  istnieje  możliwość  zakupu  wersji  z  rezerwowym  agregatem  prądotwórczym.  Niewielki silnik motocyklowy o pojemności 650 cm 3  i mocy 25 kW ma umożliwić  jazdę przez kolejnych 100 km (tutaj ograniczeniem jest niewielki zbiornik paliwa).  Pewnie  część  czytelników  zastanawia  się, w jaki sposób 25 kW mocy agregatu  pozwoli utrzymać dobre osiągi auta z silnikiem elektrycznym 125 kW. Otóż agregat  ma  domyślnie  uruchamiać  się  jako  wsparcie głęboko rozładowanego pakietu akumulatorów przed jego całkowitym  rozładowaniem  (chociaż  można  będzie   w  ustawieniach  odsunąć  ten  moment).  Generalnie  jednak  agregat  ma  umożliwiać spokojną jazdę i nie ma co liczyć na  odtworzenie przyspieszeń z trybu całkowicie elektrycznego.
Cena  podstawowej  wersji  BMW  i3   w  Niemczech  wynosi  34  950  euro.   W Polsce ceny zaczynają się od 140 900  zł. To sporo jak za auto miejskie, jednak  uwzględniając klasę pojazdu oraz to, że  to samochód elektryczny, którego koszty  eksploatacji  powinny  być  niższe  niż  spalinowego  odpowiednika,  można  ją  uzasadnić.  BMW  planuje  w  2014  roku  wyprodukować  około  10  000  sztuk  i3.   O tym, że cena nie jest zbyt wysoka, niech  świadczy fakt, że przed wydaniem pierwszej sztuki, zarezerwowanych zostało już  ponad 8000 aut. Wysokie zainteresowanie sprawia, że BMW rozważa możliwość  zwiększenia produkcji oraz zapewnia, że  i3 będzie modelem rentownym.
Adam Markiewicz 
SamochodyElektryczne.org


Cały artykuł w numerze 6/2013
2013 6 GLOBEnergia