Kilka tygodni temu pisaliśmy o problemie, jaki sprawia inwestorom gwarancja na moduły fotowoltaiczne. Jak relacjonują inwestorzy, zdarzają się sytuacje, w których producent, do którego zgłaszana jest awaria sprzętu wymaga dowodu zakupu towaru, a firma, która importuje i sprzedaje urządzenia najczęściej wraz z usługą montażu systemu fotowoltaicznego wystawia fakturę.

Faktura, na której widnieje zapis „Zakup i montaż systemu fotowoltaicznego. Moc…….” Nie jest uznawana za dowód zakupu. W następstwie, gwarancje na urządzenia nie są uwzględniane.

Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda postępowanie gwarancyjne u jednego z polskich producentów modułów fotowoltaicznych – w firmie Bruk-Bet Solar.

moduły fotowoltaiczne, bruk bet, gwarancja

Linia produkcyjna modułów fotowoltaicznych Bruk-Bet Solar (Źródło: Bruk-Bet Solar)

Na redakcyjne pytania odpowiedział Marcin  Milczewski – specjalista ds. jakości i rozwoju produktu.

Po pierwsze, zapytaliśmy o to, jakie dokumenty musi posiadać i dostarczyć użytkownik, który zgłasza produkt na gwarancję.

Jak wyjaśnia Marcin Milczewski, użytkownik musi przedstawić dowód zakupu modułu/-ów w postaci faktury, oraz podać numery seryjne modułów.

Drążąc temat, dopytaliśmy jakie faktury są przyjmowane w ramach gwarancji.

Uznawane są faktury wystawione tylko przez Bruk-Bet Solar. Jakakolwiek postępowanie reklamacyjne zostaje wszczęte tylko i wyłącznie na wniosek bezpośredniego odbiorcę modułów. Klient końcowy w przypadku zakupu modułu/-ów od pośrednika nie jest stroną. – odpowiada Marcin Milczewski.

Z dalszej rozmowy wynika, że na fakturze nie musi się znaleźć numer seryjny.

Zapytaliśmy również o to, co interesuje każdego inwestora zgłaszającego reklamację – jak długo rozpatrywana jest sprawa gwarancji.

Informacja zwrotna do klienta zostaje przekazana w okresie do 2 tygodni. Niemniej jednak nie oznacza to rozwiązania reklamacji. W niektórych wypadkach wymagane jest odesłanie modułu do producenta w celu sprawdzenia. – odpowiada Marcin Milczewski.

Najczęstsze uszkodzenia na modułach fotowoltaicznych w warunkach polskich są powodowane sytuacją meteorologiczną. Uszkodzenia powodują głównie silny wiatr i grad.

Gwarancja na moduły – od wykonawcy i od producenta

Wszystkim inwestorom przypominamy, że należy rozróżniać gwarancję wykonawcy od gwarancji producenta. Gwarancja producenta jest zazwyczaj dłuższa od gwarancji jaką daje wykonawca. Aby jednak była ona uznana należy zadbać o odpowiedni dowód zakupu Warto też sprawdzić, kiedy dokładnie były wyprodukowane moduły i ile lat spędziły na magazynie, ponieważ producenci liczą gwarancję od daty produkcji, a nie od daty zakupu.

Źródło: GLOBEnergia

Problemy z uznaniem gwarancji na moduły

Redakcja GLOBEnergia