Jak podaje Axiom Capital, negocjacje pomiędzy CEO Tesli i szwajcarskiej firmy fotowoltaicznej  Meyer Burger mogą zaowocować przełomowym partnerstwem.

Tesla prawdopodobnie zamierza kupić sprzęt używany do produkcji ogniw fotowoltaicznych w technologii HJT (heterojunction technology). Dzięki temu, jeśli produkcja będzie prowadzona na masową skalę, koszty produkcji ogniwa fotowoltaicznego mogą zostać obniżone aż o 50% w porównaniu do kosztów w produkcji HJT obecnie prowadzonej przez Panasonic (którą wspierała Tesla podczas budowy rekordowej, 1GW elektrowni fotowoltaicznej w Buffalo).

Szansa na tańsze ogniwa fotowoltaiczne HJT

Wprawdzie oficjalnie Tesla dementuje pogłoski o planowanym zakupie maszyn produkcyjnych, jednak z negocjacji wynika, że uznaje technologię stosowaną przez Meyer Burger za opłacalną i niosącą ze sobą duży potencjał, podobnie jak było w przypadku współpracy z Panasonic. Jeśli plany znajdą potwierdzenie w rzeczywistości, masowa produkcja ogniw HJT może sprawić, że energia słoneczna będzie znacznie tańsza, niż w chwili obecnej.

Pogłoski od kilku dni pojawiają się na portalach o tematyce biznesowej, od kiedy Elon Musk spotkał się z CEO firmy Meyer Burger, Hansem Brandle. Co prawda firma Meyer Burger „ani nie potwierdziła, ani nie zaprzeczyła” (Axiom Capital) zamiarów nawiązania partnerstwa z Teslą, jednak przyznała, że posiadana przez nich technologia produkcji ogniw fotowoltaicznych jest znacznie tańsza, niż koszt produkcji prowadzonej przez Panasonic – obecnego głównego producenta ogniw fotowoltaicznych Tesli.

Co wnosi technologia HJT?

Heterojunction technology, w jakiej specjalizuje się Meyer Burger, polega na używaniu cienkiej warstewki silikonu (filmu silikonowego) do produkcji ogniw słonecznych, w celu zapewnienia większej efektywności kosztowej. Firma deklaruje, że produkowane przez nich w ten sposób ogniwa fotowoltaiczne osiągają wydajność 22 %, co tym samym plasuje je wśród wyżej wydajnych ogniw spośród tych używanych komercyjnie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego współczynnika jakości do ceny.

Dalszy los partnerstwa z Panasonic

Po niewątpliwym sukcesie, jakim jest skonstruowanie ogromnej elektrowni fotowoltaicznej w Buffalo, trudno oczekiwać, że Tesla zrezygnuje z partnerstwa z Panasonic. Można się spodziewać, że jako doświadczony producent wysokiej jakości ogniw fotowoltaicznych firma ta będzie miała pierwszeństwo przy kolejnych tego rodzaju projektach. Mimo to, oferta Meyer Burger wydaje się być kusząca. Z formalnego punktu widzenia równoległa współpraca Tesli z Meyer Burger oraz Panasonic nie wyklucza się, jednak są to firmy konkurencyjne wobec siebie i na chwilę obecną trudno przewidzieć, co wynikłoby z takiego partnerstwa.

Źródło: Axiom Capital

Redakcja GLOBEnergia