W ostatnim czasie Elon Musk – CEO Tesli – poinformował, że elektryczne ciężarówki z naczepą Tesli (Tesla Semi) są już w drodze. Podkreślił jednak, iż aktualnie Model 3, który ma być wypuszczony w 2017 roku i  w przypadku którego dokonano już 400 000 rezerwacji,  pozostaje kwestią priorytetową.

Niemniej, Tesla Semi jest najwyraźniej już teraz na „wczesnym etapie opracowywania”.

Oto fragment „Master Planu”, w którym mowa między innymi o elektrycznych ciężarówkach:

Oprócz samochodów osobowych, potrzebne są jeszcze dwa typy elektrycznych pojazdów: solidne ciężarówki oraz pojazdy komunikacji miejskiej, które mogłyby pomieścić dużą liczbę pasażerów. Oba znajdują się na wczesnym etapie opracowywania przez Teslę i powinny być gotowe w przyszłym roku (2017). Wierzymy, że Tesla Semi zapewni istotną redukcję kosztów przewozu ładunków, jednocześnie zwiększając poziom bezpieczeństwa i zapewniając duży komfort jazdy.

Jednym z największych wyzwań, któremu Tesla będzie musiała stawić czoła, by wypuścić ogromne, zasilane energią z akumulatorów ciężarówki, jest właśnie ich rozmiar. Do tej pory byliśmy świadkami znakomitego sprawdzenia się technologii Tesli w przypadku samochodów kompaktowych oraz aut typu sedan.

Jednakże dostosowanie owej technologii do ważących kilkanaście ton ciężarówek, przewożących określony ładunek i pokonujących duże odległości oznacza, że Tesla będzie musiała znacząco zmodyfikować mechanizm ładowania, istotnie zwiększyć pojemność akumulatorów i podjąć działania w kierunku zmniejszenia wagi pojazdu.

Niemniej wziąwszy po uwagę to, że Tesla jest jedną z najbardziej innowacyjnych firm naszych czasów, prawdopodobnie jedynie kwestią czasu jest to, kiedy poznamy nowatorskie sposoby na sprostanie tym wyzwaniom.

Program „Tesla Semi” prowadzi Jerome Guillen, były dyrektor Programu Modelu S. Wcześniej był dyrektorem wykonawczym w Daimler, gdzie przewodniczył programowi zaawansowanych ciężarówek Cascadia, który to projekt zakończył się powodzeniem.

Opracowano na podstawie: Futurism, Electrek

Tesla rozpoczyna produkcję w Gigafactory

 

 

 

Julita Zapilaj

Redaktor GLOBEnergia