Tegoroczny konkurs o tytuł najlepszego autobusu roku odbył się na przełomie maja i czerwca w Brukseli. Do rywalizacji przystąpiło pięć pojazdów marek: Ebusco, Irizar, Van Hool, Solaris oraz Mercedes, z których czterech pierwszych producentów postawiło na autobusy elektryczne, Mercedes wystawił natomiast pojazd napędzany gazem ziemnym (CNG). Autobusy podlegały ocenie członków jury z 20 państw.

Nowy Solaris Urbino 12 electric został wyposażony w akumulatory o pojemności 240 kWh. W autobusie zamontowano dwa systemy ładowania: z wykorzystaniem pantografu, np. w trakcie postoju na przystankach, lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarki znajdującej się na terenie zajezdni autobusowej. Podczas konkursu Solaris był ładowany za pomocą ładowarki nowej generacji o mocy wyjściowej 80 kW, opracowanej i wyprodukowanej przez firmę Ekoenergetyka – Polska. Mobilna ładowarka typu plug-in została podłączona do specjalnie przygotowanego w tym celu słupa z pantografem. Dzięki temu zasięg elektrycznego Urbino jest w praktyce nieograniczony.

Podczas kilkudniowych testów rygorystycznej ocenie członków jury podlegały zarówno cechy mierzalne, takie jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu, jak i subiektywne odczucia jurorów – w roli kierowców i pasażerów.

Diesel umarł niech żyje elektryczność.

To słowa Krzysztofa Olszewskiego, założyciela i właściciela firmy Solaris już z 2006 roku.

Autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electricAutobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric, źródło: Solaris

To niewątpliwie symbol zmian, jakie zachodzą w nowoczesnych środkach komunikacji miejskiej”, mówił właściciel o nowym modelu Solarisa.

Solaris Urbino 12 electric jeździ też już po polskich ulicach. Pierwszy Solaris Urbino 12 electric, który pojawił się na testach w Krakowie to niskopodłogowy elektryczny autobus miejski o długości 12 metrów, wyposażony w silnik firmy Vossloh Kiepe oraz baterie litowo-jonowe o pojemności 210 kWh. Całkowity zasięg tego pojazdu wynosi ok. 150 km. Pojazd z autobusami AMZ City Smile CS10E i dwoma Rampini Alé EL przeznaczony zostały do kursowania na pierwszej w Polsce linii obsługiwanej w całości autobusami elektrycznymi (linia 154 Prądnik Biały – Dworzec Główny Zachód).

Firma Solaris została założona przez Solagne i Krzysztofa Olszewskiego w 1996 roku. Początkowo zatrudniała 36 osób, dziś jest wiodącym europejskim producentem innowacyjnych autobusów i miejskich pojazdów szynowych. Obecnie zatrudnia ponad 2 000 osób w czterech zakładach w regionie poznańskim, a także ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych spółkach zależnych.

Bus of The Year, czyli z angielska „autobus roku”, to organizowany nieprzerwanie od 1989 roku konkurs na najlepszy autobus miejski. Pojazd, który wygrywa, otrzymuje tytuł najlepszego autobus na kolejny rok, w przypadku bieżącej edycji – na rok 2017. Organizatorem przedsięwzięcia jest ACE (Association of Commercial Vehicle Editors), czyli Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych, w tym autobusów. Konkurs organizowany jest co dwa lata. Gospodarzem każdej z edycji jest inny członek jury. Tegoroczna edycja Bus Euro Test odbyła się w Brukseli. Oficjalne wręczenie statuetki „Bus of the Year 2017” nastąpi podczas wrześniowych targów IAA w Hanowerze.

Źródło: Solaris Bus&Coach, samochodyelektryczne.org, kmk.krakow

Opracowanie: Katarzyna Cieplińska, redakcja GLOBEnergia