Czy pojazd elektryczny to dobre rozwiązanie dla firm? Czy warto i opłaca się leasingować samochody elektryczne? Na to pytanie postanowił odpowiedzieć europejski Fundusz Leasingowy S.A. Przeprowadzono w tym celu analizę porównawczą kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznego i spalinowego.

Symulacje przeprowadzono dla dwóch wariantów leasingu: leasingu klasycznego i leasingu z wysokim wykupem. W przypadku tego pierwszego, różnica w kosztach eksploatacji to aż 45% na niekorzyść pojazdów elektrycznych!

Założenia do porównania

Do analizy wzięto dwa porównywanej klasy pojazdy – Opel Astra z silnikiem spalinowym (benzynowy) i Nissan Leaf II z napędem elektrycznym obydwa o mocy 150 KM.
Porównano koszty eksploatacji pojazdów w leasingu klasycznym (wykup 1%) i leasingu z wysokim wykupem (wykup 45%) w 3-letnim okresie umowy (35 rat). Wpłata własna klienta to 10% ceny pojazdu, roczny przebieg pojazdu założono na 20 tysięcy kilometrów.

Dla uproszczenia pominięto w analizie koszty ubezpieczenia i usług dodatkowych.

WARIANT I Leasing klasyczny (wykup 1%)

Opel Astra (spalinowy) Nissan Leaf II (elektryczny)
Cena netto PLN
(cennik 6 maj 2018r.)
60 406 117 480
Rata miesięczna netto (PLN) 1645 2998
Koszt PLN/1km 1,36 1,80
Koszt użytkowania* 88 217 zł 127 893 zł

Opracowanie na podstawie analizy EFL
*koszty użytkowania zawierają opłaty leasingowe z wykupem i paliwo

Różnica w kosztach wynosi 39 676 złotych. W tym wariancie leasingu, użytkowanie samochodu elektrycznego jest o 45% droższe od użytkowania pojazdu spalinowego.

WARIANT II Leasing z wysokim wykupem (wykup 45%)

Opel Astra (spalinowy) Nissan Leaf II (elektryczny)
Cena netto PLN
(cennik 6 maj 2018r.)
60 406 117 480
Rata miesięczna netto (PLN) 945 945
Koszt PLN/1km 0,95 1,11
Koszt użytkowania* 63 128 zł 78 505 zł

Opracowanie na podstawie analizy EFL
*koszty użytkowania zawierają opłaty leasingowe z wykupem i paliwo

Różnica w kosztach wynosi 15 377 złotych. W tym wariancie leasingu, użytkowanie samochodu elektrycznego jest o 24% droższe od użytkowania pojazdu spalinowego.

Elektryk w leasingu się nie opłaca?

Z powyższej analizy wynika, że pojazd elektryczny w eksploatacji jest zdecydowanie droższy od spalinowego. Jak zauważa EFL, sama kalkulacja to nie wszystko. Obecny kształt Ustawy o elektromobilności ze zbyt słabymi zachętami nie jest w stanie zniwelować różnicy w kosztach użytkowania. EFL postuluje w raporcie, by rząd, we współpracy z instytucjami finansowymi postawił na edukację w zakresie metod finansowania pojazdów elektrycznych.

W podjęciu decyzji o zakupie firmowego pojazdu elektrycznego, kwestie ekologii mogą i powinny mieć znaczenie. Czy wygrają jednak z kryterium opłacalności ekonomicznej?

Źródło: Europejski Fundusz Leasingowy S.A.

Redakcja GLOBEnergia