Powstanie Europejski Rynek Baterii

Łatwo zauważyć, że boom na elektromobilność rozgrywa się w dużej mierze poza Europą. Liderem jak zwykle są Chiny, które inwestują duże pieniądze w rozwój tego sektora. Za nimi ustanowiły się Stany Zjednoczone, napędzane przez Elona Muska i jego Teslę. Tymczasem w Europie, pomimo przychylnego prawa do rozwoju elektryków, wszystko rozwija się znacznie mniej dynamicznie. Unia Europejska planuje to zmienić, tworząc Europejski Rynek Baterii.

Podczas spotkania EU Battery Alliance 12 lutego 2018 r. przedstawiciele państw członkowskich UE rozmawiali na temat możliwości zacieśnienia współpracy w zakresie rozwoju europejskiego rynku produkcji baterii do samochodów elektrycznych.

W Europie ma zostać powołana sieć firm, która stworzy realny rynek baterii, zdolny do konkurencji z Chinami i Stanami Zjednoczonymi. Projekt nazywany jest „bateryjnym Airbusem”.

Wiceprzewodniczący KE Marosz Szefczovicz stwierdził, że na rynku baterii może dochodzić do obrotu rzędu 250 mld euro rocznie i to już w 2050 roku. „Będziemy potrzebować 200 GWh pojemności baterii tylko w Europie. Globalne zapotrzebowanie będzie wynosiło około 600 GWh. Jak wiadomo, nie chcemy być konkurencyjni tylko na rynku europejskim, ale też globalnie” – oświadczył.

Chęć uczestnictwa w tych działaniach zadeklarowała też Polska. Podkreślił to w wypowiedzi wiceminister Kurtyka. „Rozwój technologii magazynowania energii w tym kontekście to jedno z kluczowych zadań przed jakim stają dziś rządy i przedsiębiorcy w Unii” – zaznaczył.

Cały plan świetnie wpisuje się w coraz bardziej zauważalny w Polsce trend na elektromobilność. Wspiera ją zarówno ustawa, co jakiś czas pojawiają się informacje o kolejnych stacjach ładowania „elektryków”. Już w 2019 roku ma ruszyć produkcja polskiego samochodu elektrycznego.

Co ważne, nasz kraj posiada też zaplecze naukowe do podjęcia się tego zadania. W tym roku na Akademii Górniczo- Hutniczej w Krakowie został otworzony kierunek studiów magisterskich o nazwie „Systemy magazynowania i konwersji energii dla e-mobility”. Jego studenci będą mogli zdobyć wiedzę z zakresu budowy ogniw litowych, które należy do jednych z najbardziej popularnych technologii z zakresu energy storage.

Źródło: Ministerstwo Energii

 

 

Redakcja GLOBEnergia