W związku z tym, że w ostatnim czasie na rynku OZE w Polsce dużo się dzieje, poprosiliśmy przedstawicieli branży OZE o komentarze dotyczące rozwoju fotowoltaiki i jej wpływie na branżę techniki grzewczej.

 
„Fotowoltaika cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród konsumentów, a w zasadzie przyszłych prosumentów. Zainteresowanie pobudzają nie tylko programy dotacyjne czy taryfy gwarantowane, ale sam fakt możliwości produkcji energii elektrycznej we własnym domu. To coś nowego, co zachęca do zadawania pytań i rozpatrywania możliwości. Rynek fotowoltaiki w Polsce stał się faktem. Tylko z programów PROW zainstalowano tej jesieni 10MW mikroinstalacji. Przed nami kilka lat słonecznej prosperity. To doskonały i pozytywny bodziec do rozwoju technologii pomp ciepła.
 
Po pierwsze – instalacja fotowoltaiczna uzupełnia system pompy ciepła o zieloną energię, dzięki czemu produkowane przez nią ciepło staje się 100% OZE. Pompy ciepła są już na to gotowe: sterowniki przygotowano do optymalizacji pracy urządzenia nie tylko w oparciu u warunki pogodowe, rozbiór ciepła, ale także do pełnego wykorzystania prądu z domowego systemu PV.


Czytaj wszystkie komentarze – TUTAJ


Po drugie – rynek pomp ciepła w Polsce to około 20 tysięcy sprzedawanych sztuk rocznie. Dzięki fotowoltaice może być więcej. Przyszli posiadacze instalacji fotowoltaicznych już dziś zastanawiają się jak maksymalnie wykorzystać własną energię elektryczną w domu. Poszukują więc odbiorników a pompy ciepła doskonale do tego się nadają.
Mało tego, gromadząc ciepło w zasobnikach CWU i buforach można magazynować pośrednio energię z instalacji PV! To może pobudzić rynek, szczególnie popularnych powietrznych pomp ciepła.
 
Po trzecie – na wyobraźnie konsumentów działa net-meering, czyli rozliczanie się za energię elektryczną półrocznym saldem z zakładem energetycznym. Dzięki temu fotowoltaika w połączeniu z pompą ciepła umożliwia wdrożenie idei domów blisko-zeroenergetycznych. To już nie tylko pomysł, ale praktycznie przyszły wymóg dla budynków użyteczności publicznych.”
 
Grzegorz Burek, redaktor naczelny GLOBEnergia
Źródło: GLOBEnergia Plus 10/2015
Grzegorz Burek