Kiedy wydajność produktu i moc wyjściowa modułów stanie się ważniejsza niż tylko cena modułu? Jak Jinko Solar, czołowy gracz w branży fotowoltaicznej ocenia wprowadzenie przez USA ceł i jak zmieniło to strategię firmy? Jakie obrano kierunki rozwoju? Na jakie produkty stawia i jak ocenia kondycję chińskiego rynku fotowoltaicznego?

Na redakcyjne pytania odpowiada Frank Niendorf – General Manager Europe Jinko Solar.

Frank Niendorf – General Manager Europe Jinko Solar (Fot. Jinko Solar)

Anna Będkowska: Światowy rynek fotowoltaiki stale się zmienia. W branży fotowoltaicznej wiele mówi się o wprowadzeniu przez USA ceł na produkty fotowoltaiczne. W jaki sposób Jinko Solar zareagowało na informacje o tych ograniczeniach? Jak decyzje podjęte przez USA wpłynęły na politykę sprzedaży Jinko Solar?

Frank Niendorf: Ogólnie Jinko Solar nie popiera żadnych barier handlowych ani przepisów ochronnych, które ostatecznie doprowadzą jedynie do niepotrzebnego wzrostu kosztów produkcji i cen systemów fotowoltaicznych. Aby rozwijać sieć sprzedaży na wszystkich rynkach w szybkim czasie, branża fotowoltaiczna potrzebuje dokładnie odwrotnej polityki. Jest udowodnione, że wolny handel to najbardziej opłacalny, globalny system handlu.

W przypadku Stanów Zjednoczonych, Jinko Solar szybko dostosował strategię produkcji i sprzedaży swoich produktów. Stał się pierwszym podmiotem, który zdecydował się na utworzenie lokalnego systemu dystrybucji modułów na rynku amerykańskim, aby zapewnić ciągłość i niezawodność dostaw naszych produktów do silnej amerykańskiej bazy klientów. Z doświadczenia firmy Jinko Solar zdecydowano się na rozlokowanie obiektów produkcyjnych poza Chinami – w Malezji, RPA i Portugalii – to pomaga nam szybko zrobić pierwszy krok i otworzyć lokalną produkcję w USA.

A.B. W jakim kierunku zmierza rozwój produktów fotowoltaicznych w Jinko Solar?

F.N: Jednym z największych trendów technologicznych w tej chwili jest przejście z technologii polikrystalicznej na monokrystaliczną, technologia komórkowa PERC (Passivated Emitter and Rear Cell), czy technologia Half cut. Duży potencjał mają też moduły bifacjalne (moc może być wytwarzana z obu stron modułu bifacjalnego, zwiększając tym samym produkcję energii).
Najbardziej zaawansowana i najbardziej innowacyjna pod względem mocy szczytowej jest wprowadzana właśnie w SNEC2018 nowa seria modułów 144-HC-DM. Seria produktów opiera się na naszej technologii Half-Cut połączonej z wysokowydajnymi ogniwami monokrystalicznymi typu PERC. Moduły te mogą osiągnąć moc nawet 400Wp przy nieco większych modułach, porównywalnych z naszymi modułami z 72 ogniwami. Ta kombinacja pozwala osiągnąć jeszcze wyższą moc modułu, zapewniając równocześnie coraz mniejsze straty międzykomórkowe, a zatem wyższy uzysk energii.

Można zobaczyć niesamowitą zmianę, która zachodzi w całym przemyśle produkcji modułów fotowoltaicznych. Wcześniej, koncentrowano się na minimalizacji kosztów szybkiej, masowej produkcji. Teraz widzimy skok po wielkie innowacje technologiczne jako wynik znacznie zwiększonych budżetów na badania i rozwój i silnej wiedzy inżynieryjnej. W wielu z tych innowacyjnych rozwiązań Jinko udowadnia swoją wiodącą pozycję w tym niesamowitym świecie rekordów dotyczących efektywności, wydajności produktu.

Linia produkcyjna Jinko Solar - pakowanie i sortowanie - zdjęcie pomniejszone

A.B: Które kraje są najbardziej obiecujące dla Jinko Solar? Z którymi wiążecie największe plany odnośnie sprzedaży modułów fotowoltaicznych?

F.N: Oczywiście jest wiele różnic w wielkości rynku i rocznych wielkościach instalacji. Wielkie multi gigawatowe wielkości sprzedanych modułów trafiają do Chin, USA i Indi. Jednak dzięki coraz niższym cenom systemów, coraz więcej gigawatowych sprzedaży pojawia się na całym świecie – to dobry zrównoważony, długoterminowy potencjał oparty na parytecie sieci. Jinko zawsze podążał za globalnym podejściem do lokalnych organizacji i opierał swoją pracę na profesjonalnych zespołach. To zaowocowało sprzedażą produktów do ponad 80 krajów i jest jednym z czynników sukcesu Jinko, a co za tym idzie pozwala dywersyfikować nasza globalną sprzedaż.

A.B: Przemysł fotowoltaiczny pokłada duże nadzieje w modułach z ogniwami ciętymi na pół – half cut cells. Czy ten produkt w Jinko Solar również jest ważnym elementem strategii rozwoju?

FN: Tak, cięcie komórek na pół zwiększa moc wyjściową modułu bez zwiększania kosztów produkcji zbyt mocno. Jinko wierzy w tę technologię i już zmienia część globalnych mocy wytwórczych pod produkcję modułów w tej technologii. To polepsza stosunek ceny do jakości, przez co dostarczamy dla naszych klientów jeszcze bardziej niezawodne produkty.

A.B: Jakie są wasze przewidywania dotyczące cen modułów fotowoltaicznych w drugiej połowie 2018 roku?

F.N: Po tylu latach w tej branży zwykle staram się unikać przewidywania zmiany cen modułów. Rok temu na Intersolar 2017 prawie wszyscy oczekiwali dużej stabilizacji cenowej modułów, a wkrótce po targach okazało się, że nie było już dostępnych modułów na rynek europejski i ceny znacznie wzrosły. Wielu klientów i inwestorów działa bardzo dobrze w oparciu o aktualny poziom cen modułów, realizując opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia projekty. Są oczywiście działy zakupowe działające bardziej strategicznie i planujące bardziej stabilne i niezawodne długoterminowe dostawy modułów, zamiast zawsze łowić produkty po najniższych możliwych cenach. Ceny modułów rosną i spadają w zależności od aktualnej sytuacji podaży/popytu, która może szybko ulec zmianie. Więc głównym długoterminowym trendem jest to, że ceny modułów osiągną dany poziom wtedy, gdy nie będzie już można zarabiać na produkcji i kiedy wydajność produktu i moc wyjściowa modułów stanie się ważniejsza niż tylko cena modułu.

A.B: A co z przewidywaniami dotyczącymi popytu i podaży modułów w drugiej połowie 2018r?

F.N: To tak naprawdę zależy od ostatnich decyzji politycznych w Chinach, które mogą ograniczyć chiński rynek do 35 GW zamiast pierwotnych oczekiwań instalacji 45 GW w 2018 r. Wciąż spodziewamy się w globalnej skali instalacji o mocy 90 – 100 GW w 2018 r. Można też zaobserwować bardziej konserwatywne plany ekspansji produktów ze strony innych wiodących producentów modułów. Będzie to również bardzo zależało od rodzaju produktu. Równocześnie kontynuowany będzie silny popyt na produkty wysokiej wydajności i wysokiej mocy wyjściowej typu PERC lub moduły bifacjalne. Możemy też zaobserwować nadmiar zdolności produkcyjnych paneli o niższej mocy, co jest efektem obecnej zmiany technologii o którym wspomniałem wcześniej.

A.B: Fotowoltaiczny rynek niemiecki, niegdyś bardzo perspektywiczny i silny, teraz osłabł. W jakiej kondycji, Pana zdaniem jest chiński rynek fotowoltaiczny?

F.N: Rynek niemiecki wkrótce się znacznie zmieni. Przechodząc przez fazy konsolidacji rynku niemieckiego bez wzrostu w ciągu ostatnich lat, od tego roku można ponownie zaobserwować znacznie zwiększoną miesięczną objętość instalacji, która powinna się skumulować co najmniej do 2,5 GW w 2018 roku. Po silnym okresie wzrostu od kilku lat również rynek chiński staje się bardziej dojrzały i będzie musiał przejść fazę przejściową od pierwotnej dotowanej z korzystnymi regulacjami do bardziej skoncentrowanej na rynku generacji rozproszonej. Chiny pozostaną najważniejszym i największym światowym rynkiem fotowoltaicznym na nadchodzące lata.

A.B: Na koniec mam do Pana pytanie o targi InterSolar Europe które właśnie się zakończyły. Jakie znaczenie mają targi Intersolar dla takiego producenta jak Jinko Solar?

F.N: Nawet w ostatnich latach konsolidacji rynku europejskiego, JinkoSolar zawsze wierzył w długoterminowy potencjał fotowoltaiczny w Europie. Dlatego stale inwestujemy w naszą pozycję na rynku europejskim oraz w wizerunek firmy. Targi Intersolar zawsze były i nadal są najważniejszymi europejskimi targami, gdzie spotykają się główni gracze na rynku fotowoltaicznym nie tylko z Europy, ale z całego świata. Dlatego dla JinkoSolar Intersolar są nadal najważniejszą platformą do osiągnięcia umocnienia pozycji na rynku europejskim. W ciągu tych trzech dni Jinko Solar pozycjonuje się na jednego z kluczowych graczy w Europie i reszcie świata.

Frank Niendorf

General Manager Europe Jinko Solar