Dwie firmy współzawodniczą, aby realizacja Hyperloop stała się rzeczywistością – jedna, jako pierwszy cel obrała Słowację, wyprzedzając oryginalnie założony projekt linii kolejowej z Los Angeles do San Francisco. 

Fot. hyperlooptech.com

Słowacja, kraj w sercu Europy, może stać się domem dla pierwszego pociągu hi-tech Hyperloop. 
Dirk Ahlborn, prezes Technologii Transportu Hyperloop (HTT), ogłosił w czwartek, że HTT osiągnęła porozumienie z rządem słowackim w sprawie zbadania możliwości budowy lokalnego systemu Hyperloop. 
 
Według Ahlborna, kolejne działania będą obejmować określanie trasy, która może połączyć Bratysławę, stolicę Słowacji, z Wiedniem i Budapesztem. 
„Słowacja jest technologicznym liderem w branży motoryzacyjnej, inżynierii materiałowej, przemyśle i energetyce – w wielu obszarach, które są integralną częścią systemu Hyperloop.” – powiedział Ahlborn. „Obecność europejskiego Hyperloop będzie zachęcać do współpracy i innowacji nie tylko na Słowacji, ale i w całej Europie.”
Słowacki dziennik Pravda potwierdził porozumienie zawarte z Miriam  Žiakovą, rzecznik resortu gospodarki, która powiedziała, że rząd i HTT zgodził się spotkać w ciągu kolejnych 270 dni, żeby kontynuować te dyskusje. 
 
„Hyperloop w Europie znacznie obniżyłby odległości od najważniejszych miast w bezprecedensowy sposób. System transportu tego rodzaju mógłby przedefiniować pojęcie dojazdów (np. do pracy) oraz wzmocnić współpracę transgraniczną w Europie.” – mówi Vazil Hudak, minister gospodarki Słowacji. „Ekspansja Hyperloop doprowadzi do zwiększonego zapotrzebowania na tworzenie nowych europejskich centrów innowacji.”
 
Jak podaje Wired, Ahlborn oczekuje, że koszty słowackiego Hyperloop zostaną zawarte w przedziale 200 do 300 miliardów dolarów, budowa zostanie zakończona w 2020 roku. 
Hyperloop, jest pomysłem Elona Muska, który miał nadzieję, że pociąg jadący z prędkością ponad 1100 km/h, byłby uproszczeniem dla nowoczesnych dojazdów. Według Muska, Hyperloop pozwoliłby ludziom na podróżowanie pomiędzy Los Angeles i San Francisco w około 30 minut. Obecnie, podróż trwa 6 godzin samochodem lub 1 godzinę samolotem. 
Ze względu na to, że Musk jest zaabsorbowany jego innymi projektami, jak SpaceX oraz Tesla, udostępnił on plany Hyperloop do publicznego wglądu, umożliwiając innym przedsiębiorcom urzeczywistnienie projektu.
 
Z kolei w Kaliforni, rywal HTT, o podobnej nazwie Hyperloop Technologies, jest obecnie w trakcie budowy toru testowego o długości prawie 5 km, który ma nadzieje zakończyć do końca roku. 
Rob Lloyd, dyrektor naczelny Hyperloop Technologies, powiedział CNN, że pierwszy komercyjny pociąg Hyperloop Technologies, może być gotowy w 2021 roku, a nawet już w 2020. 
Istnieje szereg barier utrudniających budowę Hyperloop w Kalifornii – nabycie gruntu jest drogie, ponadto trzęsienia ziemi i sprzeciw ze strony mieszkańców, którzy mogą nie chcieć pociągu wysokich prędkości na swoim podwórku. 
 
Według słowackiego dziennika Pravda, HTT szuka obszaru poza Stanami Zjednoczonymi. „Osobiście uważam, że jest to idealne miejsce dla niego.” – powiedział na temat Słowacji i Bratysławy prezes HTT, Dirk Ahlborn.
 
Oprócz tego, że sama koncepcja działania Hyperloop jest niezwykle ciekawa, warto zwrócić uwagę na możliwości jego zasilania. Otóż jak możemy przeczytać w publicznie dostępnym projekcie na stronie SpaceX, Hyperloop będzie zasilany przez energię słoneczną – dokładnie poprzez umieszczenie paneli słonecznych w górnej części tunelu. Hyperloop będzie generował jednak znacznie więcej energii niż będzie potrzebował do swojego działania, dlatego nadwyżki będą magazynowane. Zmagazynowana energia będzie wykorzystywana w nocy oraz w okresach mocnego zachmurzenia. Energia może być magazynowana także w postaci sprężonego powietrza.
 
Źródło:
theguardian.com
spacex.com