Na początku sierpnia IKEA otworzyła swój pierwszy sklep w Indiach, ogłaszając, że będzie dostarczać towary za pomocą elektrycznych rikszy z bateriami litowo – jonowymi, zasilanych energią słoneczną.

Riksze stanowić będą 20 % wszystkich dostawczych samochodów. W kolejnym roku liczba ta zwiększyć się ma do 40%, a dwa lata po otwarciu do 60%. Będą nie tylko dekorowane jaskrawymi, wielokolorowymi nadrukami, ale również będą w ułatwiać poruszanie się po słynnych, zatłoczonych ulicach Indii.

IKEA stawia na OZE

Nowy sklep IKEA znajduje się na południu kraju, w mieście Hyderabad, gdzie elektryczne trzykołowe riksze będą ładowane energią pochodzącą z 4000 paneli słonecznych zainstalowanych na dachu budynku. Nadmiar energii słonecznej zostanie wykorzystany do dostarczenia energii elektrycznej do oświetlenia i innych zastosowań wewnątrz sklepu. Pojazdy mają być obsługiwane przez firmę GATI-KWE, mającą już doświadczenie w podobnych przedsięwzięciach. Riksze okazują się nie tylko ekologiczne, ale także tanie w użytkowaniu.

Źródło: Instagram

Koszt eksploatacji wynosi około 50 paise (niecałe 0,3 zł) za kilometr – to niewiele w porównaniu do diesla, gdzie koszt to 3,5 rupii (0,19 zł) za kilometr.

Wprowadzenie rikszy stanowi jeden ze sposobów szwedzkiego producenta mebli, aby utrzymać zrównoważone i bardziej ekologiczne praktyki energetyczne. Kolejną inwestycją są zamontowane na parkingach, dostępne dla wszystkich klientów i pracowników stacje ładowania pojazdów elektrycznych, także wykorzystujące energię słoneczną.

Obecnie 90 procent wszystkich sklepów IKEA na całym świecie wykorzystuje energię wytworzoną ze słońca! Co więcej, firma planuje wprowadzić w przyszłości elektryczne autobusy dowożące pracowników.

IKEA wychodzi naprzeciw indyjskiej kulturze

Riksze solarne są częścią szerszego celu IKEI, jakim jest tworzenie atrakcyjnych pod względem kulturowym zakupów. New York Times donosi, że indyjscy pracownicy Ikei odwiedzili ponad 1000 domów, aby lepiej poznać swoich nowych klientów. Indyjskie rodziny spędzają razem dużo czasu, a krewni często pojawiają się niezapowiedziani, więc firma dodała do swojej oferty więcej składanych krzeseł i taboretów, które mogłyby służyć jako wygodne w użytkowaniu siedzenia.

Podobnie stworzyli niższe szafki i blaty, aby uwzględnić fakt, że w Indiach kobiety są przeciętnie niższe niż Europejczycy i Amerykanie. Poprawienie szczegółów projektu produktów w sklepie, aby dopasować się do kultury, wydaje się szczególnie przemyślanym akcentem dla firmy, która sprzedaje produkty na całym świecie, ale jest to również inteligentny sposób prowadzenia działalności.

Źródło: .greenmatters.com

Redakcja GLOBEnergia