Wysokie  drogowe  mosty,  które  przecinają  doliny  często  na  wysokości chmur,  są  narażone  na  działanie  silnych  bocznych  wiatrów.  Stąd  zaprezentowana  w  ramach  konkursu  koncepcja  mostu „Solar  Wind”  wydaje  się trafiona. 

Proponowany  most  będzie wykorzystywał  energię  słoneczną  za pomocą  ogniw  słonecznych  wbudowanych w nawierzchnię drogi, podczas gdy  turbiny  wiatrowe  zamontowane w przestrzeni pomiędzy filarami mostu zostaną wykorzystane do wytwarzania energii elektrycznej z bocznego wiatru.

Koncepcja „Solar  Wind”  to  projekt, który  zajął  drugie  miejsce  w  konkursie Solar Park Works – Solar Hiaghway, wykonany  przez  włoskich  projektantów  Francesco  Colarossi,  Giovannę Saracino  i  Luisa  Saracino.  Tematem konkursu była modernizacja nadziemnego odcinka autostrady, wyłączonego z eksploatacji, rozciągającego się między Bagnerą i Scillą we Włoszech.
Asfaltowa  nawierzchnia  drogi  miałaby zostać zastąpiona 20-kilometrowym odcinkiem  „słonecznej  drogi”  (solar roadways), składającej się z gęstej siatki ogniw  słonecznych  pokrytych  przeźroczystą i trwałą powłoką z tworzywa sztucznego. Taka  nawierzchnia  dostarczałaby 11,2 GWh rocznie. W zintegrowanej z mostem strukturze, znajdującej się pomiędzy filarami, zainstalowano by 26 turbin wiatrowych, generujących 36 GWh  rocznie.  Cały  system  zapewniłby ilość energii elektrycznej potrzebnej do zasilania ok. 15 tys. domów.
Projekt przewiduje dodatkowo „zieloną  promenadę”  (green  promenade), ciągnącą  się  wzdłuż  mostu,  na  jego górnej  powierzchni.  Promenada  miałaby  składać  się  ze  szklarni  przeznaczonych do uprawy lokalnych produktów,  gdzie  można  by  się  zatrzymać, aby  kupić  świeże  warzywa  i  owoce.
Pomysł  mostu  wykorzystującego boczny  wiatr,  dzięki  zintegrowanym turbinom, jest bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli tylko jest możliwy z konstrukcyjnego punktu widzenia.
Magda Wojdyła
Źródło: www.gizmag.com