Ekstremalnie szybka kolej próżniowa powstanie w prowincji Guizhou

Poruszająca się w próżni kolej – tkz. Hyperloop – może być przyszłością transportu. Dzięki zastosowaniu specyficznych magnesów, wynalazek korzysta z tkz. „lewitacji magnetycznej”, poruszając się bez dotykania podłoża. Dzięki temu oddziałują na niego podczas ruchu minimalne opory, a sama kolej potrafi – w teorii – osiągać prędkości rzędu 1200km/h.

Niestety, tylko w teorii. Choć interesuje się nią wiele bogatych krajów (takich jak Francja, USA czy Arabia Saudyjska), koncepcja „Hiperpętli” wciąż pozostaje jedynie niezrealizowanym pomysłem. Co prawda we Francji budowana jest wersja testowa o długości paru kilometrów, jednak najprawdopodobniej nie będzie ona nigdy woziła pasażerów.

The hyperloop transportation system in Guizhou.

Tymczasem okazuje się, że w Chinach właśnie rozpoczęła się budowa pierwszej na świecie Hiperpętli, która będzie przewoziła pasażerów. Na taką inwestycję zdecydowało się miasto Tongren w prowincji Guizhou. Co ciekawe, mowa tu o jednym z najbiedniejszych regionów Chin. Dlaczego właśnie to miasto zdecydowało się na konstrukcję futurystycznej kolei?

W najbliższych latach Guizhou zamierza stać się domem dla przemysłu high-tech. Hyperloop ma pomóc w promocji regionu, wręcz stać się jego wizytówką. Dodatkowo, prowincja leży na tkz. „Jedwabnym Szlaku”. Przepływają przez nią towary, które są później sprzedawane w europejskich sklepach. Jeżeli idea hyperloop wypali, najprawdopodobniej zostanie ona wykorzystana w transporcie towarowym.

Gigantyczna inwestycja pochłonie 1,5 miliarda dolarów. Za te pieniądze uruchomione zostaną dwie „linie” hiperpętli. Pierwsza z nich połączy śródmieście z lotniskiem. Ten odcinek będzie liczył 10 kilometrów. Po jego ukończeniu, planowana jest też budowa dłuższej, 50-kilometrowej linii. Pozwoli ona na szybką podróż między śródmieściem a górą Fanjing – popularną miejscówką turystyczną.

Niestety, już obecnie wiadomo, że chiński hyperloop nie wykorzysta w pełni potencjału prędkości, jaki oferuje ta technologia. Tongren to miasto pełne pagórków i wzniesień, więc budowa i funkcjonowanie pętli będzie trudniejsze niż na płaskim terenie. Jednocześnie łatwo się domyślić, że w początkowej fazie działania projekt będzie nieosiągalny cenowo dla przeciętnych chińczyków – obie linie zostały przeznaczone dla inwestorów chcących ominąć korki w drodze na lotnisko oraz turystów.

Źródło: qz.com, CNN

Maciej Janiszkiewicz

Redaktor GLOBEnergia