Ceny samochodów elektrycznych wciąż pozostają wyższe od cen konwencjonalnych aut porównywalnej jakości, o czym nieustannie przypominają nam media. Rzadko jednak wspomina się, że handel używanymi samochodami stanowi znaczną część rynku motoryzacyjnego. Wielu właścicieli samochodów nigdy nie posiadało fabrycznie nowego auta. Podobny trend obserwuje się pośród samochodów elektrycznych — wciąż jeszcze młodej gałęzi branży automotive. Obecnie zauważono spory wzrost popytu na używane samochody Tesla.

Im dłużej obecne na rynku, tym większy handel używanymi egzemplarzami

Kiedy samochody Tesla od kilku lat obecne są na rynku, powstaje sytuacja, kiedy wytwarza się rynek dla sprzedaży używanych aut elektrycznych. Wiele osób nie może sobie pozwolić na zakup nowej Tesli, jednak używana stanowi atrakcyjną cenowo alternatywę.

Sprzedaż używanych Tesli szybko wzrasta. Według Teslarati poziom sprzedaży używanych samochodów Tesla wynosił 117 milionów dolarów w 2016 roku. Zaobserwowano, że w bieżącym roku wzrósł do 154 milionów dolarów. Częściowo za ten wzrost odpowiadają coraz liczniejsze Tesle na drogach, częściowo upływ czasu, który sprawia, że właściciele wymieniają swoje samochody elektryczne na nowsze modele, sprzedając stare. Sama firma również bierze aktywny udział w ożywianiu handlu używanymi egzemplarzami. Jest on możliwy między innymi za pośrednictwem strony internetowej Tesli, jak również serwisów Autotrader i Cars.com. ”Przewidujemy, że w niedalekiej przyszłości wzrosną przychody ze sprzedaży używanych pojazdów, wraz ze wzrostem ich ilości na rynku” – komentuje Tesla.

źródło: Tesla

Towarzyszenie właścicielowi przez cały cykl życia samochodu

Strategia Tesli zawsze uwzględniała kontrolowanie każdego aspektu posiadania samochodu, więc trudno się dziwić, że rynek samochodów używanych nie jest w tym przypadku wyjątkiem. W 2013 roku firma wprowadziła rozwiązanie polegające na pożyczkach na okres 63 miesięcy nieco przypominających leasing. Firma obiecała odkupić auto od właściciela po upływie tego okresu, „za taki sam procent wartości (uwzględniając jej spadek po czasie — przyp. red.), jak w przypadku Mercedesa klasy S”. Rozwiązanie powstało w celu zwiększenia obiekcji ze strony potencjalnych nabywców, którzy mogliby się obawiać, że po kilku latach nie będą w stanie odsprzedać komuś samochodu po korzystnej cenie.

Analityk Bloomberga Kevin Tynan przewidział, że pożyczkowo — leasingowa oferta Tesli będzie niezwykle zyskowna dla firmy. ”Odkupowanie z powrotem trzyletnich samochodów i ustalanie dla nich ceny oznacza, że Tesla może kontrolować również rynek wtórny. Firma będzie zatem głównym nabywcą używanych aut i będzie mieć szansę ponownego zarobienia na tym samym samochodzie, który sprzedała już kiedyś”. Ed Kim, analityk z AutoPacific, zgadza się z tą opinią. ”Możliwość kontrolowania procesu handlu używanymi samochodami dla większości producentów pozostaje marzeniem. Eliminuje on aukcje oraz pośredników, z którymi trzeba negocjować ceny. Firma ustala warunki i kontroluje sprzedaż”.

Podobnie jak inne marki luksusowe, Tesla oferuje certyfikowany program sprzedaży używanych samochodów, dający nabywcy sporo powodów, aby z niego skorzystać, zamiast kupować samochód od poprzedniego właściciela czy zewnętrznego pośrednika. Jednym z powodów jest wysoka jakość serwisu i kontroli. Tesla poddaje odkupione samochody używane inspekcji trwającej siedem godzin i złożonej z 214 punktów. Obejmuje ona nie tylko napęd i hamulce, ale również wnętrze, lakier, aspekty bezpieczeństwa oraz wiele innych elementów samochodu. Według US News, większość producentów aut przeprowadza wyłącznie inspekcje złożone z 160 punktów, zatem różnica na korzyść Tesli i jej klientów jest ogromna. Przekłada się to na wysoką jakość aut od Tesli oraz bezpieczeństwo użytkowania samochodu — również używanego.

źródło: Tesla

Korzyści z zakupu używanej Tesli: opłacalna i bezpieczna

Używane modele Tesli wyposażone są w czteroletnią gwarancję (równoważną z 80 467 km, czyli 50 000 mil). Ich nabywcy są również uprawnieni do korzystania z całodobowej pomocy drogowej. Właściciele używanych Tesli posiadają również możliwość darmowego ładowania pojazdów w sieci ładowarek Supercharger — opcja ta nie jest już (zwykle-zasady tym rządzące są dość skomplikowane) dostępna dla właścicieli nowych samochodów.

Być może ścisła kontrola Tesli nad sprzedażą używanych samochodów związana jest z faktem, że Tesla odznacza się znacznie niższym spadkiem wartości w stosunku do innych samochodów elektrycznych. Lekko używany Nissan Leaf może być kupiony za zaledwie jedną trzecią ceny nowego modelu. Trudno jednak znaleźć używaną Teslę model S kosztującą mniej niż 40 tysięcy dolarów. Zazwyczaj ceny używanej Tesli oscylują mocno powyżej połowy ceny fabrycznie nowego modelu. Mimo to wciąż są to kwoty zadowalające dla tych klientów, którzy nie mogą sobie pozwolić na zakup nowej Tesli. Consumer Reports zauważa, że używany Model S może być dobrą opcją dla kogoś, kto chciał zakupić Model 3, ale nie chce czekać na zrealizowanie zamówienia lub spadek cen. W pełni wyposażony Model 3 (posiadający wszystkie dodatkowe opcje) kosztuje około 58 000 dolarów. Jest to suma, za którą można kupić przyzwoity, używany model S.

Kupując używaną Teslę, warto sprawdzić, jakie wyposażenie posiada samochód, ponieważ poszczególne roczniki mogą znacznie się różnić. Modele S wyprodukowane przed wrześniem 2014 nie posiadają pełnej wersji autopilota.

Wzrost popularności używanych Tesli niesie nadzieję dla tych, których budżet na zakup auta elektrycznego wynosi mniej, niż 40 000 dolarów. Oznacza również coraz większą popularność elektrycznych samochodów i zwiększenie ilości potencjalnych nabywców, a co za tym idzie — prawdopodobnie wyższy odsetek samochodów zasilanych energią elektryczną na drogach.

źródło: Tesla

 

Źródło: Clean Technica, Tesla

Redakcja GLOBEnergia