Na wstępie zadajmy sobie pytanie – jak często sprawdzamy warunki gwarancji urządzenia, które kupujemy? Bywa z tym różnie. Jesteśmy pewni jakości dobranego produktu i mamy nadzieję że przez najbliższe dwa lata nie będzie sprawiać kłopotów. Gdy jednak do takiej sytuacji dojdzie, może czekać nas niespodzianka. Na jakie zapisy warunków gwarancji zwrócić uwagę? Podpowiadamy!

Standardowa gwarancja trwa zwykle 24 miesiące od pierwszego uruchomienia. Nie możemy z nim jednak czekać w nieskończoność, gdyż zazwyczaj istnieje ograniczenie typu „nie dłużej niż 30 miesięcy od daty zakupu”. Podstawowym warunkiem jej utrzymania jest wykonywanie corocznych, standardowo płatnych przeglądów urządzenia. Dokonuje ich albo przedstawiciel producenta albo firma autoryzowana, posiadająca do tego odpowiednie uprawnienia nadane przez producenta. Ceny są różne – od 200 zł (oczywiście plus dojazd) dla prostych urządzeń do niemal tysiąca złotych dla większych systemów, serwisowanych przez producenta (lub jego przedstawiciela na Polskę). Warto zapytać o koszty corocznego przeglądu i jego dokładny zakres.

Istotne jest również pierwsze uruchomienie – powinien je wykonać autoryzowany przedstawiciel (również producent lub firma zewnętrzna). Jeśli montaż wykonał ktoś inny, niż uruchomienie, nierzadko ta osoba powinna być obecna podczas pierwszego startu pompy ciepła. Zazwyczaj jest to również czynność płatna, kosztująca kilkaset złotych.

Urządzenie być może będzie trzeba zarejestrować – dzieje się to zwykle w momencie podpisania odpowiednich dokumentów podczas instalacji lub pierwszego uruchomienia, niektórzy producenci wymagają również rejestracji w Internecie.

Bogata treść ogólnych zapisów

Standardową praktyką jest umieszczanie zapisów ogólnych warunków gwarancyjnych na stronach internetowych producenta. Istnieje szansa, że dla naszego urządzenia otrzymamy dedykowaną kartę, w której będą szczegółowe opisy co gwarancja obejmuje i jakie elementy należy corocznie sprawdzać.

Załóżmy jednak, że jesteśmy na etapie kupna i przeglądamy Internet. Naszym oczom ukazuje się zwykle sformułowanie o treści brzmiącej mniej więcej w taki sposób: „gwarancja jest ważna dla urządzeń, które zostały dobrane i zainstalowane przez wykwalifikowanych instalatorów zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami i wytycznymi producenta”. Zastanówmy się więc co to znaczy.

W przypadku pompy ciepła powietrznej sytuacja wydaje się prosta – chodzi o odpowiednie umiejscowienie urządzenia w budynku (zachowanie niezbędnych odległości itp.), prawidłowe podłączenie do instalacji wodnej i elektrycznej oraz, co najważniejsze, doprowadzenie w odpowiedni sposób wymaganej ilości powietrza i odprowadzenie powietrza zużytego. W przypadku urządzenia split, kiedy zachodzi konieczność połączenia kilku elementów rurami z czynnikiem chłodniczym, instalator powinien mieć uprawnienia chłodnicze.

Przeglądając jednak wytyczne projektowe dotyczące gruntowych pomp ciepła, obok prawidłowego podłączenia do instalacji grzewczej i elektrycznej, szczególną uwagę zwracają wytyczne dotyczące dolnego źródła. Nie oszczędzajmy na tym, gdyż usterki, których powodem będzie niepoprawnie wykonane dolne źródło (a dokładniej wykonane niezgodnie z wytycznymi), obciążą naszą kieszeń. W przypadku kolektora pionowego ważną rolę zaczynają odgrywać przepisy prawa geologicznego i górniczego. Odwiert powinna wykonać firma z uprawnieniami, z wykonaniem stosownej, zatwierdzanej przed odpowiednie organy, dokumentacji. Zabezpiecza ona nas w przypadku naprawy gwarancyjnej przed podaniem w wątpliwość jakości wykonania dolnego źródła.

Osobnym tematem są pompy ciepła wykorzystujące jako dolne źródło wodę. Tutaj, oprócz prawa geologicznego i górniczego wkraczamy w prawo wodne oraz ochronę środowiska. Producenci mają również własne wytyczne dotyczące jakości wody przepływającej przez wymienniki, mogą również wymagać wymiennika pośredniego.

Pamiętajmy również, iż woda którą uzupełniamy instalację c.o. lub c.w.u. musi spełniać odpowiednie normy jakości.

Co więc gwarancja obejmuje?

Gwarancja obejmuje uszkodzenia „z winy producenta”, czyli te które są skutkiem wady powstałej w urządzeniu – konstrukcyjnej lub sterowania. Serwis zwykle zobowiązany jest do usunięcia usterki w terminie 14 dni roboczych, w przypadku konieczności zamówienia części, termin jest ustalany z klientem.

Bardzo często jednak przyczyną awarii pompy ciepła są problemy z instalacją, do której jest podłączona. Jeśli zepsuła się na skutek problemu, który wystąpił w instalacji grzewczej naszego budynku, szykujemy się do zapłaty za naprawę. Podobnie, w sytuacji gdy wprowadziliśmy ustawienia powodujące niepoprawną pracę urządzenia – wówczas awaria następuje na skutek „użytkowania niezgodnego z przeznaczeniem”. Gwarancja nie obejmuje również elementów eksploatacyjnych, zużywających się w trakcie normalnego użytkowania. Dobrym przykładem jest anoda ochronna zasobnika ciepłej wody użytkowej, którą co pewien czas musimy wymienić na swój koszt. Oczywiście regularny przegląd obejmuję kontrolę jej stanu. Analogicznie sytuacja wygląda z przepalonymi bezpiecznikami lub zużytymi uszczelkami.

Oczywiście każdą naprawę musi wykonać autoryzowany serwisant. W przeciwnym razie utracimy gwarancję na urządzenie.

W przypadku pomp ciepła z zabudowanym zbiornikiem do ciepłej wody użytkowej może się zdarzyć, że inny czas gwarancji obowiązuje dla pompy ciepła (2 lata) a inny dla zbiornika (np. 5 lat).

Przedłużenie gwarancji

Praktycznie wszyscy producenci oferują opcję przedłużenia gwarancji do 5 lat. Jest to albo umowa na okres kolejnych 3 lat, albo wydłużana co rok. Tak samo procedura przyznania gwarancji dodatkowej różni się w zależności od producenta.

Czasem na taką opcję musimy się zdecydować już podczas pierwszego uruchomienia – wypełniamy wówczas stosowne dokumenty w obecności autoryzowanego przedstawiciela. Innym podejściem jest przedłużanie gwarancji w oparciu o wypełnienie warunków gwarancji podstawowej, potwierdzane tuż przed zakończeniem jej obowiązywania.

Kilku producentów umożliwia bezpłatne wydłużenie gwarancji. Jeśli dopełnimy formalności, wypełnimy stosowne formularze i/lub zarejestrujemy się w Internecie – mamy 60 miesięcy gwarancji na naszą pompę ciepła. Zwykle jednak musimy dopłacić. Ceny – są różne, nierzadko ustalane indywidualnie w zależności od klienta i rodzaju instalacji. Wahają się od niecałego tysiąca złotych do ponad trzech tysięcy. Warunki są w zasadzie takie same jak przy gwarancji podstawowej.

Uniknąć zdziwienia

Każdy medal ma dwie strony. Wypełnienie wszystkich wymagań gwarancyjnych może wyglądać na obciążenie naszej kieszeni. Jednakże dbałość o warunki pracy pompy ciepła zapewni nam komfort użytkowania, a jeśli coś się zepsuje – mamy gwarancję i pewność, że to nie nasza wina. Z drugiej strony, jeśli nie wykonamy wszystkiego „zgodnie ze sztuką” być może zaoszczędzimy na montażu, ale w przypadku awarii stracimy z nawiązką.

Warto więc zapoznać się z warunkami gwarancji naszego urządzenia. Są one wskazówką, jak w poprawny sposób zadbać o pompę ciepła. Pamiętajmy też, że bardzo często podane ceny usług mogą nie obejmować kosztów dojazdu lub roboczogodzin, gdyż jest to czynnik indywidualny dla każdej interwencji serwisowej. Cennik jest dokumentem ogólnym i może nie przewidywać przedłużonych napraw, stąd „magiczne” zwroty „plus dojazd” lub „według czasu pracy”.

To nie wszystko

Podane przykłady mają na celu zwrócenie Państwa uwagi na szczegóły postanowień gwarancyjnych różnych producentów. Rozważamy oczywiście standardowe podejście, bardzo często pojawiają się promocje lub specjalne programy, które pozwolą nam zaoszczędzić na konserwacji pompy ciepła.

Nabywając urządzenie tak istotne dla naszego komfortu, jakim jest źródło ciepła w domu, poświęćmy trochę czasu na zapoznanie się z dokumentacją i pytania. Zwróćmy uwagę na zagadnienia zawarte w tym artykule – pozwoli to porównać podejście producentów do sytuacji awaryjnych.

Opracowano na podstawie warunków gwarancji wiodących producentów pomp ciepła – Atlantic, Biawar, Buderus, Dimplex, Danfoss, Galmet, Hewalex, Vaillant, Viessmann.

Bartłomiej Tomczyk

Redakcja Termomodernizacja.pl