Podczas salonu samochodowego w Paryżu firma Renault zaprezentowała zmodernizowaną wersję samochodu elektrycznego Zoe, który na rynku oferowany jest już od czterech lat. Nowa wersja to przede wszystkim skok technologiczny w dziedzinie akumulatorów, dzięki czemu o kilkadziesiąt procent zwiększono zasięg na jednym naładowaniu – do realnych 300 km.

renault-zoe-podczas-salonu-w-paryzu

Renault Zoe podczas salonu w Paryżu, źródło: Renault

Pierwsze egzemplarze Renault Zoe zaczęły trafiać do klientów pod koniec 2012 r. Pierwotna pojemność akumulatorów podawana przez producenta wynosiła 22 kWh (wartość brutto była nieco wyższa), a zasięg sięgał 210 km (NEDC), a więc realnie maksymalnie 160 km. Cztery lata temu był to typowy zasięg aut elektrycznych oferowanych przez duże koncerny motoryzacyjne.

W pierwszej połowie 2015 r. Renault uruchomiło w Cléon produkcję własnych napędów trakcyjnych (R240), które charakteryzują się wyższą sprawnością niż te wcześniejsze dostarczane przez Continental. Umożliwiło to zwiększenie zasięgu aut do 240 km (NEDC) – realnie 180 km. Przy okazji podniesiono wydajność ładowania w niskich zakresach mocy. Pewnym krokiem wstecz było jednak obniżenie maksymalnej dopuszczalnej mocy ładowania trójfazowego z 43 kW do 22 kW. Moc silników pozostała na poziomie 65 kW.

Zoe w takiej specyfikacji okazał się najlepiej sprzedającym autem elektrycznym w Europie, detronizując w 2015 r. Nissana Leafa, który okupował pierwsze miejsce w latach 2011-2014. Do jesieni 2016 r. w Europie sprzedano łącznie ponad 50.000 Zoe, z czego aż 30.000 na rodzimym rynku we Francji. Sprzedaż Zoe wciąż nabiera rozmachu i prawdopodobnie francuskie auto pozostanie liderem w swojej kategorii w Europie także w tym roku.

Wnętrze Renault Zoe

Wnętrze Renault Zoe, źródło: Renault

Od początku pewną dyskusyjną kwestią jest konieczność wynajmu akumulatorów Zoe niezależnie od zakupu lub leasingu auta. Jedynie na niektórych rynkach (np. Norwegia, Wielka Brytania) Zoe oferowane jest w całości. Wydaje się, że w wielu przypadkach obowiązek opłacania miesięcznego abonamentu za akumulatory (mimo jednoczesnego obniżenia ceny zakupu auta bez akumulatorów) studzi zapał do zakupu Zoe i jest częstym powodem krytyki ze strony potencjalnych nabywców.

Nowe lepsze Zoe o zasięgu 300 km

Zoe na wystawie w Paryżu zostało wyposażone w nowy pakiet akumulatorów Z.E. 40, który składa się z pojemniejszych ogniw litowo-jonowych firmy LG Chem (tej samej, która rozpoczęła w Polsce budowę fabryki akumulatorów dla aut elektrycznych). Postęp techniczny w dziedzinie chemii umożliwił zwiększenie ilości gromadzonej energii o kilkadziesiąt procent, zachowując podobną masę i wymiary ogniw.

Pakiety Z.E. 40 gromadzą według producenta 41 kWh energii, a więc całkiem sporo jak na miejskie auto elektryczne. Tak duży zasób energii (chociaż w istocie porównywalny z zaledwie czterema litrami paliwa) wystarcza, aby w cyklu NEDC przejechać 400 km. Cykl NEDC to jednak dosyć optymistyczne narzędzie oceny, w którym także auta spalinowe wydają się niezwykle ekonomiczne. W praktyce zakładać możemy, że przy normalnej eksploatacji zasięg będzie wynosił około 300 km i nawet w trudnych warunkach zimowych nie powinien spadać poniżej 200 km. W porównaniu do oryginalnego Zoe jest to niemal podwojenie zasięgu w cztery lata. Nie ma wątpliwości, że z biegiem czasu i dalszym rozwojem technicznym zasięgi nadal będą rosły, zacierając różnicę pomiędzy autami spalinowymi i elektrycznymi.

Nowy akumulator Renault Zoe Z.E. 40

Nowy akumulator Renault Zoe – Z.E. 40, źródło: Renault

Osoby posiadające własne domy, także w warunkach Polski, są w stanie stosunkowo niedużym kosztem przygotować możliwość ładowania z instalacji trójfazowej mocą 11 lub 22 kW, dzięki czemu pełne ładowanie będzie trwało odpowiednio cztery lub dwie godziny. Wówczas zasięg 300 km będzie odnowiony zawsze na nowy dzień na długo przed porankiem.

Dodatkowo Renault oferuje też wersję Zoe z napędem Continental, które posiada co prawda niższy zasięg 370 km (NEDC) – 278 km realnie, ale za to ładowanie może być dokonywane mocą nawet 43 kW (trójfazowe złącze Typ 2). Z uwagi na brak tego typu infrastruktury w Polsce pewnie nie jest to wybór dla każdego, jednak w niektórych przypadkach może być wart rozważenia.

Cenowo nowe Zoe Z.E. 40 wypada bardzo korzystnie, ponieważ mimo zwiększenia pojemności pakietu nominalnie z 22 kWh do 41 kWh, cena wzrosła stosunkowo  nieznacznie. Dotychczas Zoe kosztowało w Polsce 89.000 zł (plus abonament za użytkowanie akumulatorów) – cena nowej wersji prawdopodobnie będzie oscylowała wokół 100.000 zł.

Tabela. Parametry techniczne Renault Zoe

Zasięg na jednym ładowaniu około 400 km NEDC (300 km realnie)
Przyspieszenie 0-100 km/h w około 14 s
Prędkość maksymalna 135 km/h
Moc maksymalna 65 kW (88 KM)
Maksymalny moment obrotowy 220 Nm
Czas ładowania około 2 h (mocą 22 kW)
Energia zgromadzona w akumulatorach 41 kWh

 

Opracowanie:

Adam Markiewicz

SamochodyElektryczne.org

Zdjęcie główne: Renault Zoe, źródło: Renault