W ubiegłym roku w Polsce oddano do użytku trzy pierwsze stacje szybkiego ładowania, przeznaczone dla samochodów Tesli. Superładowarki znajdują się niedaleko Wrocławia, w Katowicach oraz w Poznaniu. Kolejne mają powstawać sukcesywnie przy głównych drogach lub prestiżowych lokalizacjach.

Pierwsze stacje szybkiego ładowania Tesli – nazywane Superładowarkami – uruchomiono w Kalifornii jesienią 2012 r., kilka miesięcy po rozpoczęciu sprzedaży samochodów elektrycznych Model S. Stacje od początku były dedykowane wyłącznie samochodom Tesli, umożliwiając dalekie podróże z 20 – 40-minutowymi postojami na doładowania stosunkowo wysoką mocą, nawet 120 kW.

Stacje Superładowania Tesli w Polsce

Tesle Model S i Model X na stacji szybkiego ładowania, źródło: Tesla

Aktualnie na świecie działa ponad 800 stacji szybkiego ładowania Tesli, które łącznie wyposażone są w ponad 5 100 stanowiska ładowania. Fizycznie stacje składają się z Superładowarek, z których każda może obsługiwać jednocześnie dwa stanowiska, rozdzielając dostępną moc pomiędzy dwa auta (np. po 60 kW) lub zasilać jedno z pełną mocą. Największe stacje posiadają nawet 10 Superładowarek i 20 stanowisk (moc zainstalowana grubo ponad 1 MW).

W Polsce pierwszą stację Tesli oddano do użytku dopiero wiosną 2016 r. przy węźle Kostomłoty autostrady A4 między Wrocławiem a Legnicą, obok stacji paliw Orlen (partnera Tesli w Polsce). W grudniu Tesla uruchomiła kolejne dwa obiekty – na stacji Orlen w Katowicach przy ul. Murckowskiej 22 oraz w Poznaniu na terenie centrum City Park Poznań przy ul. Wyspiańskiego 26A.

Stacje Superładowania Tesli w Polsce

Tesla Model S obok Superładowarki, źródło: Tesla

Sumarycznie rok 2016 zakończył się zatem trzema stacjami, z którym każda posiada cztery stanowiska ładowania (dwie dwustanowiskowe Superładowarki). Stanowiska oznaczone są symbolami 1A, 1B (pierwsza Superładowarka), oraz 2A, 2B (druga Superładowarka), stąd praktyczną radą jest w miarę możliwości parkowanie przy wolnym urządzeniu (1 lub 2), a nie przy już zajętym (np. 1A i 1B), aby wykorzystać pełną moc.

Orientacyjny plan przewiduje, że w 2017 r. w Polsce będzie siedem stacji ładowania Tesli.

Mapa stacji szybkiego ładowania Tesli w Polsce, źródło: Tesla

Opłaty

Tesla zbudowała własną sieć stacji szybkiego ładowania, z której korzystać można było bezpłatnie (z zastrzeżeniem potrzeb dalekich podróży). W pewnym sensie koszt budowy sieci i jej utrzymania wliczony był w cenę aut lub w początkowym okresie opcję przygotowania do Superładowania w niektórych wersjach auta.

Pod koniec 2016 r. Tesla poinformowała jednak, że nadszedł czas zmian i o ile sprzedane dotąd samochody wciąż będą mogły korzystać z sieci bezpłatnie (na zawsze, na potrzeby dalekich podróży), o tyle nowe samochody takim przywilejem objęte już nie będą.

Auta zamówione po 15 stycznia 2017 r. nie mogą liczyć już na bezpłatne ładowanie. Tesla przygotowała co prawda skromny bezpłatny pakiet 400 kWh energii rocznie do pobrania (w przeliczeniu około 1600-2000 km jazdy), ale po jego przekroczeniu trzeba się liczyć z odpłatnością. Opłaty mają pokryć koszty energii i ewentualnie umożliwić rozbudowę sieci bez nastawienia na wypracowywanie zysków.

W zależności od kraju/stanu Tesla pobiera opłaty za każdą pobraną jednostkę energii lub czas spędzony na ładowaniu (jeżeli na danym rynku nie ma możliwości prostej sprzedaży energii elektrycznej). W przypadku czasu ładowania, opłata za czas różni się w zależności czy moc przekracza poziom 60 kW, czy też nie.

W Polsce istnieją poważne trudności ze sprzedażą energii elektrycznej przez osoby/firmy (niebędące dystrybutorami energii), stąd przepisy obchodzone są sprzedażą czasu parkowania z energią elektryczną dostępną bezpłatnie.

Poziom cen 0,5 zł za minutę (moc ładowania poniżej 60 kW) oraz 1 zł za minutę (powyżej 60 kW) teoretycznie w najlepszym przypadku przełożyłby się na cenę 0,5 zł/kWh, jednak z uwagi na zmienną moc ładowania prawdopodobnie najczęściej będzie to koszt rzędu 0,70-1,00 zł/kWh. Biorąc pod uwagę ceny energii elektrycznej w Polsce, jest to niewielki wydatek jak na korzystanie z urządzenia żywotnie zwiększającego możliwości auta.

Stawki za ładowanie na stacjach Tesli w Polsce:

Auta Tesli Opłata za ładowanie Opłata za postój*
Zamówione do 15 I 2017 r. oraz dostarczone do 15 IV 2017 r. brak 1,5 zł/min
Zamówione po 15 I 2017 r. 0,5 zł/min moc <60 kW

1 zł/min moc > 60 kW

1,5 zł/min

* Opłata za postój naliczana jest, gdy auto nie opuści stanowiska ładowania w ciągu 5-minut po zakończeniu ładowania

Ponieważ stacje Tesli w niektórych lokalizacjach cieszą się dużym obłożeniem, a klientom zdarza się pozostawiać auta zaparkowane na dłużej podczas spędzania czasu w pobliskich galeriach, Tesla na prośbę użytkowników wprowadziła opłaty za postój dłuższy niż 5-minut po naładowaniu auta.

Opłata w Polsce wnosi w tym przypadku aż 1,5 zł za minutę, co skutecznie powinno skłonić do przestawienia aut ze stacji na parking, jeśli kierowca chce pobyć dłużej w danym obiekcie.

Opracowanie:

Adam Markiewicz

SamochodyElektryczne.org

Zdjęcie główne: Tesle Model S i Model X na stacji szybkiego ładowania, źródło: Tesla