Gazeta podaje, że resort zaprzecza, jakoby w planach było nałożenie dodatkowego podatku na kierowców. Jednocześnie potwierdza jednak, że analizuje zmiany w zasadach naliczania akcyzy od aut.

Wysokość opłaty rejestracyjnej ma zależeć od wieku pojazdu, pojemności silnika i toksyczności spalin na podstawie norm, które spełnia. Ministerstwo Energii zapowiada, że: „Opłata funkcjonowałaby jednocześnie z podatkiem akcyzowym, jej wysokość powinna być akceptowalna społecznie.”

Gminy będą beneficjentami wpływów, które będą rekompensatą za zniesienia podatków od nieruchomości, na których będą budowane stacje ładowania aut elektrycznych. Z opłat mają być zwolnieni posiadacze aut elektrycznych i jest to tylko jedna z ulg, jakie posiadaczom samochodów na prąd chce przyznać resort.

Resort chce również, aby do ceny samochodu elektrycznego już od tego roku nie doliczać 3,1% podatku akcyzowego. Spowoduje to zmniejszenie wpływów do budżetu państwa o 2,7 mld w perspektywie 10 lat. Zapowiadane są także dopłaty do zakupu 100 tysięcy samochodów elektrycznych, nie ujawniono jednak, jakiej wysokości dofinansowania można oczekiwać. Jeśli Komisja Europejska wyrazi na to zgodę, być może do ceny aut elektrycznych nie zostanie doliczone 23% podatku.

Firmy przy zakupie, leasingu lub wynajmie długoterminowym samochodów służbowych mają mieć możliwość odliczenia całego VAT-u od ceny samochodów. Skorzystają również z preferencyjnych zasad amortyzacji pojazdów, a menadżerowie firm, które samochód elektryczny zakupią, zostaną zwolnieni z podatku dochodowego od prywatnego użytku służbowych samochodów.

Przedsiębiorstwa, które realizują usługi publiczne jak transport, wywóz śmieci czy pielęgnację zieleni, będą musiały zainwestować w pojazdy niskoemisyjne – elektryczne lub na gaz. Przewiduje się również, że 50% floty samochodowej administracji rządowej mają stanowić samochody elektryczne.

Harmonogram przewiduje, że do końca obecnej kadencji Sejmu, w 2019 r. na polskich drogach spotkamy 32,3 tys. samochodów elektrycznych. W kolejnych latach rokrocznie ich ilość ma się podwajać.

Źródło: wyborcza.biz

Opracowanie: redakcja GLOBEnergia