Pierwsza stała linia autobusowa w Polsce (najprawdopodobniej także w Europie), wykorzystująca pojazdy elektryczne zostanie uruchomiona w Krakowie.

Uruchomienie linii obsługiwanej przez autobusy elektryczne jest wynikiem przetargu, wygranego przez firmę Mobilis, która podpisała umowę na 10-letnią obsługę trzynastu linii autobusowych w Krakowie. Rozszerzenie jej działalności będzie miało miejsce 1 sierpnia 2014 roku.

AMZ City Smile 10 E testowano na tej samej linii, na której wcześniej jeździł Solaris: 537 Dworzec Główny Wschód –Witkowice. Autobus prowadzili ci sami kierowcy, którzy wcześniej testowali Urbino Electric.


Napęd i zasilanie

Chłodzony cieczą, asynchroniczny silnik elektryczny TAM 1052C6B czeskiej firmy PRAGOIMEX A.S o mocy 120 kW napędza portalową oś ZF AV132. Przedział silnika został wyposażony w instalację przeciwpożarową gaszącą mgłą wodną. Energii elektrycznej dostarczają akumulatory umieszczone w zabudowie wieżowej z tyłu pojazdu (po lewej stronie) oraz pośrodku autobusu, w okolicy drugich drzwi (dostępne z wnętrza pojazdu po zdjęciu sporych rozmiarów pokryw inspekcyjnych). Baterie akumulatorów ważą łącznie około 2000 kilogramów. Poszczególne sekcje nie są identyczne, zostały zaprojektowane w taki sposób, żeby równomiernie obciążyć pojazd. W pełni naładowany zespół akumulatorów o napięciu znamionowym 600 V przechowuje energię około 230 kWh i według producenta umożliwia przejechanie do 240 kilometrów. Podczas testów udało się bez ładowania obsłużyć linię na dwóch zmianach, oraz (niezależnie od tego) po naładowaniu „do pełna”przejechać trasę o długości 190 km nie rozładowując akumulatorów do końca.
 
Ładowanie
Baterie mogą być ładowane po otwarciu pokrywy z tyłu autobusu. Tradycyjnie byłaby to pokrywa przedziału silnika, w City Smile znajduje się pod nią część instalacji elektrycznej i sprężarka. Do ładowania służy przenośna ładowarka (przypomina rozmiarami nieco przerośnięty MIGOMAT) i wtedy proces trwa około 8 godzin (prąd ładowania 36 A). Szybkie ładowanie wymaga zasilania ze specjalnie zaprojektowanej, wyposażonej w prostownik, podstacji transformatorowej. Natężenie prądu ładowania sięga wtedy 250 A, co skraca cały proces do około 2,5 godziny.
 
Podsumowanie
Jeśli brać pod uwagę wyłącznie zasięg osiągnięty podczas testów, AMZ City Smile 10E zostawia w tyle Solarisa Urbino Electric. Żeby odpowiedzieć na pytanie – „który jest lepszy” a może raczej – „który jest wystarczająco dobry” trzeba by porównać znacznie więcej parametrów: cenę zakupu, koszt eksploatacji (w tym trwałość i cenę akumulatorów), sprawność układu ładowania (straty energii zwiększają koszty). Tych wszystkich danych nie mamy, także na podstawie tylko tych krótkich testów można powiedzieć, że w stolicy Małopolski łatwiej byłoby znaleźć zatrudnienie dla City Smile. Przypomnijmy – obydwa autobusy były testowane w warunkach zimowych. Solaris jest ogrzewany elektrycznie, AMZ olejem napędowym. Ten fakt, pomijając kwestię „czystości ekologicznej”, utrudnia bezpośrednie porównanie wydajności układu zasilania i sprawności silników pojazdów, chociaż trudno podejrzewać, żeby po zainstalowaniu elektrycznego ogrzewania zasięg City Smile zmniejszył się o połowę. Dochodzi jeszcze kwestia braku klimatyzacji w AMZ…
Na pewno warto śledzić krakowskie przymiarki do zakupu elektrycznych autobusów. Interesujący będzie nie tylko wybór, ale i uzasadnienie decyzji. O ile dojdzie do realizacji projektu, bo pieniądze na tą inwestycję jeszcze się nie zmaterializowały. Poza tym… cóż, Solaris i AMZ nie są jedynymi producentami autobusów elektrycznych. Zrobiłoby się jeszcze ciekawiej, gdyby na linię 537 trafiły pojazdy innych producentów.

Parametry AMZ City Smile 10 E:
długość 9950 mm
szerokość 2550 mm
wysokość 3100 mm
rozstaw osi 4700 mm
Masa własna 11500 kg
Dopuszczalna masa całkowita 18 000 kg
liczba miejsc (siedzących + stojących) 83 (26+57)
moc silnika (model TAM 1052C6B (PRAGOIMEX A.S))       120 kW
akumulatory 600 V, 230 kWh
zakres jazdy 240 km
czas ładowania(czas/natężenie prądu) 8h/36A ; 2,5h/250A

Źródło: infobus, www.mpk.krakow.pl