Z roku na rok będzie się zwiększał udział w rynku pojazdów elektrycznych, w szczególności tych zaprojektowanych dla sektora dostaw towarów szybkozbywalnych w aglomeracjach miejskich czy dla transportu publicznego.

Po udanych targach przemysłowych Hannover Messe, oraz dobrym przyjęciu prototypu dostawczego samochodu elektrycznego Ursus Elvi, spółka Ursus staje ponownie przed szansą wygrania największego przetargu na dostawę autobusów elektrycznych w Europie – dostarczenia ok. 54 pojazdów dla m. st. Warszawy.

Zaprezentowany niedawno przez spółkę Ursus prototyp dostawczego pojazdu Ursus Elvi stanowi przełom w polskiej branży motoryzacyjnej. Przygotowywany wraz z zakładami H. Cegielski Poznań S.A. samochód jest elektryczną odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie ze strony służb pocztowych, komunalnych, segmentów hotelarskiego, zaopatrzeniowego oraz spożywczego. Zastosowany w nim napęd to najnowocześniejsza technologia na świecie, wyprzedzająca rozwiązania oferowane przez konkurencję. Napęd z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższony moment obrotowy. Jest o 15 % większy, niż  rozwiązania dostępne na rynku. W pojeździe zastosowano też bezczujnikowe sterowanie silnikiem, które zapewnia ekstremalnie wysoką sprawność.

Międzynarodowe, a w szczególności europejskie porozumienia klimatyczne oraz rosnące wymagania środowiskowe powodują, że kategorię pojazdów elektrycznych dla transportu publicznego również czeka dynamiczny rozwój. Władze wielu miast w całej Europie wymieniają stary tabor pojazdów komunikacji miejskiej na zeroemisyjne autobusy elektryczne. W Polsce przykładem takiego ośrodka jest Warszawa, która pilotażowo zamówiła w zeszłym roku od Ursusa 10 autobusów elektrycznych.

Zwrot akcji w postępowaniu przetargowym – na korzyść firmy Ursus

Warto podkreślić, że w kolejnym zamówieniu publicznym na obsługę linii warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego niskoemisyjnymi autobusami nastąpił nieoczekiwany zwrot akcji. Przypomnijmy, że 4 kwietnia 2017 r. ZTM w Warszawie rozstrzygnął przetarg na obsługę komunikacyjną 50 krótkimi autobusami.

Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta firmy Mobilis, która zaproponowała stawkę 8,11 PLN za wzkm (tzw. wozogodzinę) oraz autobusy hybrydowe marek MAN lub Volvo. Oferty konkurentów Arriva Bus Transport Polska (z autobusami Volvo 7900 Hybrid z ceną 8,36 PLN za 1 wzkm) oraz Europa Express City (z autobusami elektrycznymi Ursus City Smile LFE z ceną 6,63 PLN za 1 wzkm) zostały odrzucone. 12 maja br.

Krajowa Izba Odwoławcza zdecydowała o przywróceniu oferty firmy Europa Express City, którą wcześniej ZTM wykluczyło z przetargu. Spółka EEC zaproponowała najniższą stawkę w przetargu i jest wysoce prawdopodobne, że ZTM nie będzie mieć innej możliwości, tylko uznać tę ofertę jako najkorzystniejszą.

Skutkować to może tym, iż w niedługim czasie po ulicach Warszawy poruszać się będą 54 nowoczesne zeroemisyjne autobusy elektryczne Ursus City Smile LFE.

Źródło: Ursus

Redakcja GLOBEnergia