W gdyńskiej stoczni Crist powstaje największy prom hybrydowy na świecie. Będzie miał 160 m szerokości, 27 m długości. Na jego pokładzie zmieści się ok. 2000 pasażerów oraz 430 – 500 pojazdów osobowych.

źródło – materiały prasowe

Przełom w morskim transporcie przyjaznym środowisku

Właśnie rozpoczęto proces cięcia stali, czyli budowę konstrukcji promu. Cała budowa jednostki znanej pod roboczą nazwą Color Hybrid, potrwa prawdopodobnie dwa lata.  Przewiduje się, że zacznie być eksploatowany w 2019 lub 2020 roku (najbardziej prawdopodobne jest, że rozpocznie obsługę połączenia w połowie 2020 roku).

Będzie kursował na trasie Sandefjord – Storomstad, pokonując odległość 70 km w niezwykle krótkim czasie. Zastąpi dwukrotnie mniejszą jednostkę Bohus, obecnie obsługującą to połączenie (znacznie wolniejszą). Krótki czas podróży będzie możliwy dzięki parametrom i wyposażeniu zapewniającym wysoką manewrowość oraz wydajnemu układowi napędowemu, opartemu na hybrydowym napędzie głównym.

Bateria ma być ładowana za każdym razem podczas postoju w porcie, ze specjalnych obiektów nadbrzeżnych oraz z własnego generatora, znajdującego się na pokładzie promu.  Rejsy z i do fiordów w kierunku Sandenfjord będą odbywać się wyłącznie z użyciem baterii, bez jakichkolwiek emisji, co jest niezwykle ważne na chronionych obszarach o unikalnych ekosystemach oraz cennym krajobrazie.

źródło: materiały prasowe

Nowa specjalizacja gdyńskiej stoczni?

Wszystko wskazuje na to, że stocznia Crist zaczęła się specjalizować w produkcji hybrydowych jednostek pływających, budując międzynarodowo rozpoznawalną markę, znaną z innowacji. Color Hybrid nie jest pierwszym projektem gdyńskiej stoczni. W maju pierwszy prom hybrydowy opuścił stocznię Crist: pod koniec maja zakład zakończył pracę nad hybrydowym promem Elektra, mającym kursować w Finlandii. Inny  prom hybrydowy polskiej produkcji został skonstruowany na potrzeby armatora islandzkiego, na potrzeby obsługiwania połączenia pomiędzy wyspą Landeyjahofn a wyspą Vestmannaeyjen, leżącymi 9 km od południa Islandii. Ponieważ na południowych islandzkich wodach najczęściej występują długie fale oceaniczne i krótkie fale lokalne, konstrukcja promu (o wymiarach 70 m długości i 15 m szerokości, znacznie mniejszego od Color Hybrid) jest dostosowana do takich warunków, a nawet umożliwia podróżowanie w warunkach ekstremalnych, takich jak np. rzęsisty, ulewny deszcz lub porywisty wiatr.

 

Źródło: www.promy24.pl

Redakcja GLOBEnergia