Pod koniec stycznia Nissan poinformował o sprzedaży stutysięcznego samochodu elektrycznego Leaf. Tym samym  japońska marka stała się pierwszą w historii, która osiągnęła taki rezultat.

Nissan może się ponadto pochwalić sprzedażą większej liczby samochodów całkowicie elektrycznych, aniżeli wszyscy pozostali producenci razem wzięci.

Auto numer 100 000 trafiło do klienta w Wielkiej Brytanii, który zainteresował się napędem elektrycznym   z uwagi na niskie koszty eksploatacji. Do zakupu musiał jeszcze przekonać żonę, która nie tylko zgodziła się  na Leafa, ale także polubiła jazdę autem elektrycznym  po  jego  wypróbowaniu  na  kilkusetkilometrowej  trasie. W Wielkiej Brytanii dłuższe podróże są już możliwe   z uwagi na działającą sieć około 200 punktów szybkiego  ładowania,  na  których  doładowanie  trwa  zwykle  20–25  minut  (0–80%  pojemności  w  około  30  minut).  Na  świecie  takich  punktów  –  kompatybilnych  z  Leafem – jest już ponad 3 500 i średnio co dzień instalowanych jest kilka kolejnych. (…)

Warto odnotować także, że świetnie ma się sprzedaż samochodu Tesla Model S. Z końcem 2013 r. przekroczony został poziom 25 000 sztuk. Podobny wynik,  ale dla trzech modeli (Fluence Z.E., Kangoo Z.E. i Zoe)  osiągnęło  niedawno  Renault.  Mitsubishi  wraz  z  PSA  Peugeot Citroën sprzedało co najmniej 30 000 sztuk.  Powoli do wyścigu wydaje się włączać BMW oraz producenci dotąd nastawieni sceptycznie.

 Powyższe  liczby  w  stosunku  do  dziesiątek  milionów  aut  spalinowych  sprzedawanych  każdego  roku  nie wyglądają znacząco, ale to dopiero początek długiej  drogi.  Segment  aut  elektrycznych  rośnie  bardzo  szybko i praktycznie co chwilę ustanawiane są nowe  rekordy  sprzedaży  dla  poszczególnych  modeli  i/lub  rynków.  W  2014  r.  w  zasadzie  nie  da  się  już  uniknąć  przekroczenia  po  raz  pierwszy  w  historii  poziomu  sprzedaży 100 000 samochodów elektrycznych w ciągu jednego roku. Do końca 2014 r. po drogach będzie  jeździło ich już grubo ponad ćwierć miliona.
Adam Markiewicz  
SamochodyElektryczne.org

Cały artykuł w numerze 2/2014
2014 2 GLOBEnergia