Pierwsi producenci zaczynają oferować bardziej przystępne cenowo modele o zasięgach 200, 300 czy nawet 400 km na jednym naładowaniu akumulatorów. Topowe modele w perspektywie kilku lat kierować się będą w stronę nawet 600 km!

Obserwując rynek motoryzacyjny z szerszej perspektywy, można zaobserwować, jak ogromny postęp dokonuje się w segmencie aut elektrycznych.

Jeszcze w 2010 r. pierwszy w pełni elektryczny, seryjnie produkowany samochód kompaktowy Nissan LEAF wyposażony był w akumulatory o pojemności 24 kWh. Rzeczywisty zasięg w normalnych warunkach, bez specjalnego oszczędzania, wynosił wówczas ponad 130 km (czyli nieco więcej niż tzw. rezerwa w aucie spalinowym).

Dziś najnowsze modele zaczynają być wyposażane w pakiety o dwu, a nawet trzykrotnie większej pojemności.

NOWE AUTA ELEKTRYCZNE O ZASIĘGU 300–400 KM

Do sprzedaży trafiły właśnie dwa pierwsze modele, za którymi podążać będą kolejne. W USA szlak przeciera Chevrolet Bolt EV, wyposażony w zestaw 60 kWh, oceniony przez agencję EPA na 383 km na jednym naładowaniu (w zależności od sytuacji zasięg wynosić będzie od 300 do 450 km). Bolt EV, wyceniony na $37 495, otrzymał tytuł North American Car of the Year 2017.

Chevrolet Bolt EV (Źródło: Chevrolet) 

Dobrą wiadomością dla Europejczyków jest, że Bolt EV będzie oferowany także na naszym kontynencie jako Opel Ampera – od połowy 2017 r. W Europie prekursorem coraz większych zasięgów jest Renault Zoe Z.E. 40. Najnowsza wersja z pakietem 41 kWh (poprzednio 22 kWh) może na jednym naładowaniu przejechać około 300 km. Sprzedaż nowego Zoe ruszyła we Francji w grudniu.

Oper Ampera (Źródło: Opel)

W tym roku na rynek trafić ma także wyczekiwana przez kilkaset tysięcy klientów (z rezerwacjami i przedpłatami) Tesla Model 3. Kalifornijski producent nie ujawnił zbyt wielu szczegółów, ale spodziewany zasięg wynosi około 350 km, a potencjalnie może wynosić nawet ponad 400 km (w zależności, jakie opcje pakietów zostaną udostępnione).

Tesla Model S (Źródło: Tesla)

W 2017 r. oczekiwana jest premiera nowego samochodu elektrycznego Nissana – model koncepcyjny z 2015 r. IDS Concept zrobił apetyt na 60 kWh i ponad 300 km zasięgu. Japońska firma nie udziela informacji o przygotowywanych nowościach – ponoć, aby nie podkopywać sprzedaży Leafa (aktualnie 30 kWh).

Nissan IDS Concept (Źródło: Nissan)


Adam Markiewicz

SamochodyElektryczne.org

Źródło: GLOBEnergia 1/2017

Redakcja GLOBEnergia