Według zapowiedzi producentów liczba oferowanych w Polsce fabrycznie nowych pojazdów elektrycznych w 2013  roku ma szansę się podwoić. Do sprzedaży trafi między innymi Nissan Leaf, czyli najlepiej sprzedający się samochód  elektryczny w historii.

Od  momentu  rozpoczęcia  sprzedaży  seryjnie  produkowanych  samochodów  elektrycznych  w  Europie  minęły już ponad trzy lata. Impulsem do wprowadzenia  takich  pojazdów  było  pojawienie  się  możliwości  wykorzystania  w  motoryzacji  akumulatorów  litowo-jonowych.  Początkowo  wielkość  sprzedaży  aut  elektrycznych w Europie była niewielka i w 2010 roku  osiągnęła poziom niecałych 3 tys. sztuk. Mimo słabej  kondycji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego,  segment aut elektrycznych urósł w 2011 roku pięciokrotnie do poziomu blisko 14 tys. sztuk oraz o kolejnych kilkadziesiąt procent w 2012 roku, przekraczając  poziom 22 tys. sztuk. Wielkość globalnej sprzedaży samochodów elektrycznych w ubiegłym roku oceniana  jest na około 68,5 tys. Jest bardzo duża szansa, że dzięki wprowadzeniu na rynek nowych modeli oraz przy  zachowaniu „dopalaczy” w postaci zachęt i dopłat na  wielu rynkach, w 2013 roku na świecie przybędzie ponad 100 tys. całkowicie elektrycznych samochodów. (…)

W  2013  roku  w  Europie  rozpocznie  się  sprzedaż  luksusowych  samochodów  elektrycznych  Tesla  Model  S  amerykańskiej  firmy  Tesla  Motors.  Produkcja  tego  przełomowego auta rozpoczęła się w połowie  2012  roku  i  obecnie  osiągnęła  już  docelowy  poziom  20  tys.  sztuk  rocznie.  W Polsce Tesla nie ma jeszcze firmowego  salonu  wystawowego,  jednak  auta  i  tak  można  zamawiać  wyłącznie  przez  Internet  i  są  one  dostarczane  we  wskazane  miejsce w umówionym terminie (Tesla nie  ma  bowiem  klasycznej  sieci  dealerskiej).  Najbliższy salon i serwis Tesli znajduje się  obecnie  w  Niemczech  (chociaż  w  przypadku  serwisu  możliwe  jest  zamówienie  lotnego zespołu). Nieoficjalnie wiadomo,  że w Polsce znalazło się już kilka zamożnych osób, które zdecydowały się na zakup Modelu S. W chwili obecnej Model S sprzedawany  jest przede wszystkim w wersji z gigantycznym  pakietem  akumulatorów,  gromadzącym około 85 kWh energii, który wystarcza,  aby w rzeczywistych warunkach przejechać  ponad 400 km na jednym ładowaniu (lub  ponad 500 km przy bardziej ekonomicznej  jeździe). W Niemczech auto z takim pakietem kosztuje wraz z dostawą prawie 82 tys.  euro. Wersja sportowa, która jest w stanie  przyspieszać  od  0  do  96,5  km/h  w  4,4  s  (niekiedy nawet w 3,9 s) kosztuje u naszych  zachodnich  sąsiadów  około  96  tys.  euro.  W  sprzedaży  znajduje  się  również  wersja   z mniejszym pakietem akumulatorów, gromadzącym  około  60  kWh  energii,  która  kosztuje 71,4 tys. euro i charakteryzuje się  realnym  zasięgiem  rzędu  335  km.  Osoby  zainteresowane  Modelem  S  odsyłamy  do  jednego  z  wcześniejszych  numerów  „GLOBEnergii”, w którym został on szczegółowo  zaprezentowany. (…)

Clipboard04

Jak  widać  z  zestawienia  w  tabeli,  gama dostępnych pojazdów elektrycznych staje się coraz bogatsza, a większy  wybór  i  konkurencja  między  producentami  zaowocuje  obniżką  cen.  Warto  również  zwrócić  uwagę,  że  modele  wchodzące na rynek charakteryzują się  zauważalnie  większymi  zasięgami  od  modeli oferowanych 2–3 lata temu. Na  dodatek  po  raz  pierwszy  w  historii  do  sprzedaży trafiło auto elektryczne, któ re  w  rzeczywistych  warunkach  może  przejechać ponad 400 km. To wszystko  w  połączeniu  z  nieprzerwanie  rosnącą  od  kilku  lat  sprzedażą  samochodów  elektrycznych pozwala zachować optymizm na 2013 rok, który dla branży motoryzacyjnej może być nawet trudniejszy niż rok miniony.
Adam Markiewicz
SamochodyElektryczne.org

Czytaj całość w 2/2013
Wersja elektroniczna lub drukowana
GLOBEnergia 2013 2