Automatyczna kontrola temperatury i regulacja poziomu oświetlenia, odzyskiwanie ciepła, ogniwa fotowoltaiczne i czujniki ruchu – to tylko część rozwiązań zainstalowanych niedawno w szkole podstawowej w Żukowie (woj. zachodniopomorskie). Ten innowacyjny projekt, wykorzystujący energooszczędne i inteligentne rozwiązania, plasuje szkołę w czołówce najnowocześniejszych placówek edukacyjnych w Polsce. Korzyści odczują przede wszystkim uczniowie, którzy już w nowym roku szkolnym będą spędzać czas w warunkach idealnie przystosowanych do nauki.

Szkoła przyjazna uczniom i środowisku

W ramach projektu w budynku szkolnym zainstalowano całą gamę rozwiązań automatyki budynkowej, która pozwoli w efektywny oraz łatwy sposób kontrolować poziom oświetlenia i klimatyzacji, a także wentylację z możliwością odzyskiwania ciepła. Wszystkie rozwiązania opierają się na produktach ABB, sterowanymi przez system automatyki.

W Polsce wciąż za mało obiektów publicznych wykorzystuje zaawansowane możliwości automatyki budynkowej. Ta szkoła jest wyjątkowa, ponieważ została wyposażona w otwarty międzynarodowy standard KNX, cieszący się uznaniem na całym świecie. Inteligentny system, którego zaletą jest prostota i bezawaryjność, będzie pracował według określonego harmonogramu szkoły. Dostęp do zarządzania całością systemu będzie miał dyrektor szkoły, aczkolwiek codzienne funkcje nie będą potrzebować dodatkowego sterowania – mówi Tomasz Wieczorek, prezes spółki INLOGIC, która odpowiadała za realizację projektu.

fot.  archiwum ABB

Komfortowe warunki do nauki

Każde z pomieszczeń w szkole podstawowej w Żukowie zostało wyposażone w automatyczny system sterowania klimatem, co pozwoli przygotować optymalne warunki do zajęć na podstawie planu lekcyjnego. W salach ustawiono trzy tryby temperatury: komfort, wakacyjny i przeciwzamrożeniowy. Tryby będą uruchamiać się w zależności od planowanych zajęć i warunków atmosferycznych. Gdy w jednym miejscu okna lub drzwi zostaną otwarte, ogrzewanie wyłączy się lub zmniejszy dostawę ciepła z centralnego systemu ogrzewania. W czasie ferii zimowych i przerw świątecznych, gdy nie będzie w szkole uczniów przez dłuższy czas, instalacja grzewcza automatycznie obniży poziom temperatury.

Placówki edukacyjne są doskonałym miejscem dla zastosowania rozwiązań inteligentnej automatyki budynkowej. Ustawienie optymalnej temperatury i oświetlenia pomoże uczniom się skupić i efektywnie pracować. To także idealne rozwiązanie ze względu na możliwość dostosowania wszelkich parametrów do planu lekcyjnego” – tłumaczy Łukasz Będziński z Dywizji Produktów i Systemów Elektryfikacji ABB w Polsce.

We wszystkich pomieszczeniach oraz ciągach komunikacyjnych zamontowano czujniki obecności, które włączają odpowiednie oświetlenie po wykryciu ruchu w budynku. Mają być one drogowskazem w ciemności. Ponadto wszystkie czujki obecności wyposażono w termostat, dzięki któremu możliwy jest pomiar temperatury i jej automatyczna korekcja – dodaje Tomasz Wieczorek.

fot. archiwum ABB

 

Mniej hałasu i ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem

System KNX kontroluje także lampy w hali sportowej. Oświetlenie zewnętrznego terenu szkoły i elewacji sterowane jest przez zegar astronomiczny, który łączy się przez system KNX i w ten sposób „obsługuje” oświetlenie. Automatycznie sterowana jest również wentylacja w budynku, temperatura podgrzewania wody, a także stan klap przeciwpożarowych w kanałach wentylacyjnych. Natomiast ruchome żaluzje fasadowe dostosowują się do warunków oświetleniowych na zewnątrz. Dzięki nim budynek chroniony jest przed nadmiernym nasłonecznieniem oraz zmniejsza się poziom hałasu dobiegającego z zewnątrz.

fot. archiwum ABB

Odzysk ciepła, automatyka i panele fotowoltaiczne

Na dachu szkoły zainstalowano także ogniwa fotowoltaiczne generujące dodatkową energię elektryczną. Dzięki wytwarzaniu energii ze słońca szkoła będzie mogła produkować elektryczność na własne potrzeby.

Ta realizacja doskonale pokazuje możliwości tworzenia z produktów ABB zintegrowanych systemów automatyki budynkowej, czyniąc obiekt inteligentnym i energooszczędnym. Wierzymy, że szkoła w Żukowie przetrze szlak innym placówkom edukacyjnym w kraju, demonstrując, że innowacyjne i nowoczesne rozwiązania służą przede wszystkim samym uczniom – podsumowuje Łukasz Będziński.

Rozpoczęty w grudniu 2016 roku projekt zakończył się z końcem sierpnia tego roku. Oznacza to, że w nowym roku szkolnym uczniowie oraz kadra nauczycielska mogą korzystać ze wszystkich zastosowanych rozwiązań.

fot. archiwum ABB

Źródło: ABB