Tesla otworzyła fabrykę kompletną w około 14% po nieco ponad dwóch latach od rozpoczęcia budowy. Gigafactory po ukończeniu zajmie powierzchnię 929 000 m2, co uczyni ją jednym z największych budynków na świecie.

„Giga” w nazwie fabryki wywodzi się od przedrostka jednostki miary, który reprezentuje mnożnik razy miliard (109). Tesla do 2018 planuje wyprodukować akumulatory o łącznej pojemności 35 GWh, co odpowiada światowej produkcji w 2014 roku. CEO Tesli – Elon Musk – mówi, że zdolności produkcyjne fabryki w razie potrzeby mogłyby zostać zwiększone nawet do 150 GWh.

Fabryka jest kluczem do przyszłości kalifornijskiej firmy, która – obecnie niszowy producent luksusowych samochodów – chce ewoluować w kierunku producenta przystępnych cenowo samochodów i pickupów.

Produkcja baterii litowo-jonowych na taką skalę, na jaką będzie odbywać się to w nowo otwartej fabryce, ma zapewnić redukcję kosztów produkcji o ponad 1/3 do 2018 roku. Do roku 2020 w fabryce z łatwością może znaleźć zatrudnienie nawet 10 000 osób.

Tesla potrzebuje baterii przede wszystkim do swojego czwartego modelu samochodu, sedana Model 3, który został zaprezentowany pod koniec marca, a który do sprzedaży ma trafić pod koniec przyszłego roku. Przy cenie wyjściowej około 35 000$ będzie to najtańszy model samochodu Tesla Motors, częściowo również ze względu na redukcję kosztów produkcji baterii, które obecnie produkowane są w Japonii.

Budowa Gigafactory postępuje w zawrotnym tempie, aby firma mogła realizować swój ambitny cel produkcji 500 000 samochodów rocznie do roku 2018, 2 lata wcześniej niż pierwotnie planowano, a co wynika między innymi z ogromnego zainteresowania Modelem 3.

Do drugiego kwartału 2017 roku ma być ukończone 31% fabryki. Docelowo jej dach ma zostać pokryty panelami fotowoltaicznymi, które będą zasilać ją w energię elektryczną.

Wewnątrz fabryki partner Tesli – Panasonic Corp. – który zainwestował w nią 1,6 mld $, instaluje maszyny i urządzenia w zamkniętych pomieszczeniach o kontrolowanej wilgotności, w których produkcja akumulatorów rozpocznie się jeszcze przed końcem tego roku.

Początkowo około 1/3 wyjściowej produkcji fabryki przeznaczona będzie na potrzeby Powerwall, biznesu Tesli, który zajmuje się magazynowaniem energii słonecznej dla domów i firm. Finalnie produkcja ta może stanowić nawet połowę.

Źródło: bloomberg.com, tesla.com