W mieście Sparks w Nevadzie, w otoczeniu gór powstaje gigafafabryka Tesli. Będą tam wytwarzane akumulatory do samochodów elektrycznych produkowanych przez koncern. Elon Musk – prezes Tesli zapowiada, że dzięki fabryce baterie stanieją nawet o 30 procent, co z kolei zmniejszy ceny pojazdów Tesli.

Fabryka, która stanie się światowym liderem w produkcji akumulatorów

Wielka fabryka, rozciągająca się na powierzchni ponad 50 hektarów, nie jest jeszcze w pełni ukończona. Wciąż znajduje się na etapie wykańczania. Pomimo to już zaczyna produkować baterie.   Przewiduje się, że pełną moc produkcyjną osiągnie w przyszłym roku.  Tesla deklaruje, że gdy to się stanie,  fabryka sama jedna wyprodukuje więcej baterii, niż wszyscy producenci ogniw litowo-jonowych razem wzięci wyprodukowali w 2013 roku.

Tesla i partnerzy firmy – jak np. Panasonic – zainwestują łącznie 5 miliardów dolarów w konstrukcję Gigafabryki. Będzie to największy na świecie zakład produkujący baterie litowo-jonowe”

(Duncan Sinfield)

Intensywna produkcja od początku istnienia obiektu

Od grudnia wykonano wiele pracy w Gigafabryce. Wtedy nie było jeszcze wielu ścian. Dach również nie był ukończony. Fabryka Tesli jest interesującym przykładem obiektu, który zaczął zarabiać na siebie jeszcze na długo przed ukończeniem budowy. Ma imponujące rozmiary. „Licząc wszystkie piętra, fabryka może mieć nawet 140 hektarów powierzchni” – mówi Elon Musk.

Źródło: YouTube, Duncan Sinfield

Źródło: YouTube, Duncan Sinfield

Powstaną kolejne gigafabryki Tesli

Musk oświadczył, że ma w planach budowę łącznie pięciu Gigafabryk. Kolejna zlokalizowana jest w Buffalo w stanie Nowy Jork i ma rozpocząć  produkcję baterii pod koniec 2017 roku. Tesla musi jeszcze wybrać miejsca na budowę trzech kolejnych zakładów. Przy wyborze najbardziej dogodnej ich lokalizacji zastanawia się nad Europą i Chinami. W tych obiektach powstawać mają nie tylko baterie do samochodów, ale również domowe systemy przechowywania energii (Tesla Powerwall).

Źródło: YouTube, Duncan Sinfield

Źródło: YouTube, Duncan Sinfield

Zacięta rywalizacja pomiędzy koncernami

Daimler goni Teslę. Koncern w maju zaczął budowę swojej drugiej fabryki baterii. Na pełnych obrotach pracować ma od 2018 roku. Chińskie firmy również zwiększają tempo produkcji. Według Bloomberga chcą konkurować z Teslą od 2021 roku. Jakie efekty dadzą działania konkurencji? Prawdopodobnie Tesla będzie pracować nad kolejnymi rozwiązaniami obniżającymi koszty produkcji, a w rezultacie – ceny akumulatorów. Zapewne priorytetem będzie również produkcja baterii umożliwiających przechowywanie ilości energii większych, niż do tej pory.

 

Źródło: YouTube, Duncan Sinfield

Źródło: YouTube, Duncan Sinfield

 

Źródło: YouTube, Duncan Sinfield

Źródło: YouTube, Duncan Sinfield

Źródło: Business Insider

Redakcja GLOBEnergia