Projekt zakłada wyburzanie dotychczasowych obiektów dworcowych i wybudowanie w ich miejscu nowych, tańszych w eksploatacji budynków. Mniejsze koszty eksploatacji wynikają z założeń budynku efektywnego energetycznie. Dodatkowo będą one wyposażone w bezemisyjny system ogrzewania wykorzystujący pompy ciepła.

Oprócz ekologicznych rozwiązań dworce te posiadają udogodnienia takie jak ruchome schody czy windy dla niepełnosprawnych. Dzięki temu są lepiej zagospodarowane i dostosowane do potrzeb społeczności. Program pilotażowy objął dworce kolejowe w Ciechanowie, Mławie, Nasielsku oraz Strzelcach Krajeńskich.

Nowe dworce nazywa się „klonami”, ponieważ mają być budowane według jednego schematu. Jednak ich głównym zadaniem, jak mówią przedstawiciele kolei, będzie przyczynienie się do znaczącej poprawy jakości obsługi pasażerów. Innowacyjne dworce będą przede wszystkim bardziej funkcjonalne. Budowa w standardzie obiektów efektywnych energetycznie przyczyni się dodatkowo do sporych oszczędności. Oszacowano, że dzięki zastosowanym pompom ciepła, koszty eksploatacyjne mają być niższe aż o 50%. O kilka szczegółów dotyczących tych ekologicznych rozwiązań zapytaliśmy Panią Ewę Rowicką – dyrektora projektu w Departamencie Inwestycji PKP S.A.

Pompy ciepła zainstalowano na Innowacyjnych Dworcach Systemowych w Ciechanowie i Nasielsku. Rozwiązania w zakresie systemów energetycznych były poprzedzone analizą techniczno-ekonomiczną przez projektantów branżowych.

 

Instalacje fotowoltaiczne zastosowano we wszystkich 4 pilotażowych lokalizacjach IDS tj. Ciechanów, Nasielsk, Mława i Strzelce Krajeńskie Wschód. Energia elektryczna wytworzona przez panele jest przeznaczona do zasilania oświetlenia zewnętrznego, również tego zamontowanego pod wiatą budynków. Pozwala to na maksymalne wykorzystanie wytworzonej energii. Wyprodukowana energia elektryczna jest akumulowana w bateriach oraz wykorzystywana przez urządzenia.” – dla redakcji GLOBEnergia opowiadała Ewa Rowicka.

 

pkp dworzec
Projekt „Inteligentnego dworca”, źródło: PKP
Nasielsk:
Budowa dworca została zakończona w sierpniu 2015 roku. Obiekt powstał w miejscu dotychczasowego budynku dworca, który został wyburzony. Ogrzewanie pomieszczeń realizowane jest za pomocą jednostek wewnętrznych kasetonowych VRV w pomieszczeniach ogólnodostępnych, a instalacja została zrealizowana w oparciu o powietrzną pompę ciepła. Instalacja fotowoltaiczna o łącznej mocy 6 KWp szacunkowo ma dostarczać 5 500 kWh energii elektrycznej na rok, składa się z 24 paneli PV. Podobne instalacje fotowoltaiczne zastosowano na dworcach w niżej wspomnianym Ciechanowie, a także w Mławie i Strzelcach Kraj. Wsch. Koszt inwestycji wyniósł ok. 5,4 mln zł i został pokryty ze środków własnych PKP S.A.

 

Ciechanów:
Na dworcu w Ciechanowie zdecydowano się na gruntową solankową pompę ciepła o mocy 30 kW ze źródłem ciepła w postaci 7 odwiertów – do 100 m każdy. Zastosowana pompa jest głównym źródłem ciepła w budynku, gdzie w pomieszczeniu poczekalni zastosowano ogrzewanie podłogowe, a w pozostałych pomieszczeniach grzejniki konwekcyjne.

 

Podobne rozwiązania, wykorzystujące odnawialne źródła energii,  stosowane są również za granicami naszego kraju. Jednym z przykładów jest Dworzec Główny Zurych w Szwajcarii, w którym również zastosowano instalację z pompami ciepła. Instalacja odpowiada zarówno za grzanie (moc grzewcza zastosowanej tam pompy ciepła wynosi 1310 kW) jak też chłodzenie obiektu – dzięki agregatowi wody lodowej i pompie ciepła pokryte zostaje całoroczne zapotrzebowanie na chłód. Do ogrzewania pomieszczeń wykorzystywane jest dodatkowo ciepło odpadowe.

 

Źródło: GLOBEnergia, PORT PC