(fot. scania.com)

Otwarty w czerwcu dwukilometrowy pas na autostradzie E16 wykorzystywany jest przez zelektryfikowane pojazdy dostarczane przez firmę Scania, które operują dzięki technologii przewodzenia opracowanej przez firmę Siemens.

Nowa technologia, będąca wynikiem kilku lat współpracy pomiędzy szwedzkim rządem a sektorem prywatnym, pozwala ciężarówkom pracować jako pojazdy elektryczne, gdy na zelektryfikowanych drogach i jako pojazdy hybrydowe na konwencjonalnych trasach. Wszystkie ciężarówki Scania na drogach są hybrydowe, spełniają normę Euro 6 i jeżdżą na biopaliwa.

Pojazd zasilany jest energią elektryczną z pantografu, który zamontowany jest na ramie za jego kabiną, ten z kolei podpina się do linii napowietrznych zlokalizowanych nad prawym pasem jezdni. Samochody mogą swobodnie łączyć się i odłączać od napowietrznych przewodów w czasie ruchu.

Elektryczny samochód ciężarowy firmy Scania, żródło: scania.com

Elektryczny samochód ciężarowy firmy Scania, źródło: scania.com

Gdy samochód wyjedzie poza pas „elektryczny”, pantograf jest odłączany, a ciężarówka zasilana energią z silnika spalinowego lub baterii obsługiwanej przez silnik elektryczny. Ta sama zasada obowiązuje, gdy kierowca chce wyprzedzić inny pojazd.

Scania uważa, że droga elektryczna jest kluczowym elementem w realizacji szwedzkich ambicji o energooszczędnej i wolnej od paliw kopalnych flocie pojazdów do 2030 roku. Ich rozwój może również przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności Szwecji w szybko rozwijającej się dziedzinie zrównoważonego transportu.

Nils-Gunnar Vågstedt, odpowiedzialny w firmie za badania elektryfikacji, dodaje, że „potencjalne oszczędności paliwa wynikające z zastosowania tej technologii są znaczne, a ona sama może stać się podstawą transportu wolnego od paliw kopalnych”.

Źródło: scania.com