Pierwszy na świecie wodorowy pociąg kursuje po Niemczech!

Wodór wykorzystany jako paliwo ma swoje zalety. Jego spalanie jest całkowicie neutralne dla środowiska, bo jedynym produktem takiej reakcji jest woda. Jednocześnie może być produkowany masowo przez jej rozbicie w procesie elektrolizy. Z drugiej strony, ciągle brak opłacalnych ekonomicznie metod produkcji, a składowanie tego pierwiastka jest bardzo trudne.

Z tego powodu samochody elektryczne rozprzestrzeniają się znacznie lepiej, niż ich wodorowe odpowiedniki. Trzeba jednak zauważyć, że ta gałąź ekologicznego transportu również idzie do przodu.

Kilka dni temu w Niemczech została zaprezentowana pierwsza na świecie wodorowa kolej. Dwa charakterystycznie niebieskie pociągi Coradia iLint rozpoczęły przewóz pasażerów na odległości 100 km. Za ich pomocą będzie można dostać się do miejscowości takich jak Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde czy Buxtehude w północnych Niemczech.

Ich wytwórcą jest francuski koncern Alstrom – producent TGV.

Wraz z koleją, utworzono wodorowy „punkt ładowania”, który znajduje się w Bremervoerde.

Germany rolls out its first hydrogen powered train, made by the French group Alstom which also builds the high-speed TGV

Wodorowy pociąg nie jest jedynie jednorazową ciekawostką. Według CEO Alstrom, koncern jest gotowy do seryjnej produkcji pojazdów tego typu. Do 2021 roku firma zamierza zrealizować zamówienie na kolejne 14 wodorowych pociągów. Zostaną one dostarczone do odbiorców w Dolnej Saksonii.

Pojazd jest w całości zasilany prądem, który pochodzi z wodorowych ogniw paliwowych. Dzięki specyficznej reakcji są one w stanie produkować elektryczność bez spalania wodoru. Niewykorzystana energia magazynowana jest w ogniwach litowo-jonowych, umieszczonych w pociągu.

W przeciwieństwie do większości pojazdów elektrycznych, pociąg charakteryzuje się bardzo dużym zasięgiem. Na jednym „tankowaniu” przebędzie około 1000 kilometrów. W porównaniu do typowych kolei spalinowych, jest bardzo cichy i komfortowy.

Pomysł wykorzystania wodorowych pociągów spotkał się z pozytywnym obiorem w Niemczech. W ślad sąsiada planuje pójść także Francja, która do 2021 roku chce uruchomić pierwszą kolej tego typu. Swoje zainteresowanie wodorową technologią wyraziły też inne kraje Europy Zachodniej – Dania, Holandia, Norwegia i Włochy.

Źródło: phys.org

 

 

Maciej Janiszkiewicz

Redaktor GLOBEnergia