Ursus ELVI to nowy, elektryczny samochód dostawczy do 3,5 tony. Ursus przedstawił koncept pojazdu na targach w Hanowerze.

ELVI będzie miał masę 3,5 tony, minimalną ładowność 110 kg, zasięg na jednym ładowaniu baterii do 150km, a maksymalna prędkość wyniesie 100 km/h. Wysokość samochodu wyniesie ok 2 metry, by bez problemu mógł wjechać na parkingi podziemne.

Napęd skonstruuje firma Hipolit Cegielski z Poznania. Opracuje ona silnik do samochodu. Podczas targów w Hanowerze Andrzej Zarajczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Ursus SA. i Wojciech Więcławek, prezes zarządu H. CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. podpisali umowę w tym temacie. Świadkiem podpisania umowy był premier Mateusz Morawiecki, bo ten mały samochód dostawczy wpisuje się w program rozwoju elektromobilności zapoczątkowany właśnie przez premiera Morawieckiego.

Ursus zaprojektuje i wyprodukuje pojazd.  Elvi ma być produkowany w Lublinie.

Obecnie będą trwały dopiero prace nad prototypem i nad uruchomieniem produkcji w Lublinie.

Zdaniem przedstawicieli firmy Ursus,  samochód ten jest polską odpowiedzią na zapotrzebowanie polskiego rynku oraz rynków europejskich na mały kompaktowy elektryczny samochód dostawczy, który będzie mógł być użytkowany zarówno przez służby pocztowe, komunalne czy segment hotelarski.

Firma Cegielski zapewnia, że napęd, który jest projektowany do nowego pojazdu opierać się będzie na najnowocześniejszej technologii na świecie. Zapewnia, że napędy zastosowane do tych pojazdów będą mniejsze, a przez to lżejsze, przez co idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach.

Ursus Elvi podczas targów w Hanowerze (Źródło: Ursus)

ELVI będzie posiadał dwa rozwiązania silnikowe. W przypadku pierwszego silnik będzie umiejscowiony centralnie i będzie dysponował mocą 60-70 kW, ok 100 KM. W drugim przypadku możliwe jest rozłożenie mocy na dwa silniki każdy o mocy 35 kW.

Można będzie również dobrać rodzaj zabudowy spośród opcji skrzyniowej, kontenerowej lub specjalistycznej w zależności od potrzeb i specyfiki pracy potencjalnego kontrahenta. Samochód oferowany będzie w wersji 3-osobowej.

Ursus Elvi podczas targów w Hanowerze (Źródło: Ursus)

 

Zastosowane w nim baterie są litowo-jonowe z możliwością szybkiego doładowania do 90 proc. pojemności w czasie 15 min, co zdecydowanie zwiększa jego zasięg.

Lublin ma być centrum opracowania prototypu oraz poligonem prób drogowych.

Nie wiadomo jeszcze kiedy Elvi pojawi się na polskich drogach. Jest to jednak pierwszy krok do tego, by odrodzić produkcję samochodów w Lublinie.

Źródło: Dziennik.pl, Dziennik Wschodni

Źródło zdjęć: Ursus, SpottedLublin

Redakcja GLOBEnergia