Największy na świecie magazyn wodoru budowany przez Francuzów

Wykorzystanie wodoru jako paliwa ma wiele zalet. Jego spalanie nie emituje żadnych gazów szkodliwych dla środowiska, jednocześnie może on być produkowany z wody, powszechnej na całym świecie. Minusem tej technologii jest ciągle cena. Magazyn wodoru to opcja znacznie droższa niż ogniwa litowo-jonowe.

Mimo, iż samochody wodorowe to jak na razie jedynie wizja na przyszłość, gaz ten znalazł swoje zastosowanie w magazynowaniu energii. Ciekawy projekt w tym zakresie jest właśnie realizowany w Gujanie Francuskiej. Firma Hydrogène de France Energy zamierza postawić tam największą na świecie elektrownie „wodorową”.

Gujana Francuska to dawna kolonia Francji położona w północno-wschodniej części Ameryki Południowej. Region ma już od dawna problemy z zapewnieniem dostaw energii na odpowiednim poziomie. Budowana przez francuską firmę elektrownia będzie oznaczać stabilne dostawy prądu elektrycznego dla niemal 10 tysięcy gospodarstw domowych.

Projekt pochłonie ponad 90 milionów euro, które zostanie wyłożone w większości przez prywatnych inwestorów. Elektrownia ma opierać się na działaniu fotowoltaiki, która część energii odda na przechowanie w postaci wodoru. W okresie niskiej produkcji – w nocy lub podczas zachmurzenia – ogniwa wodorowe elektrowni będą produkować energię dla mieszkańców.

HDF Energy wants to use hydrogen storage to firm up solar production in French Guiana.

Elektrownia osiągnie moc 10 MW w trakcie dnia i 3 MW w nocy. Jedyna generacja po zachodzie słońca będzie pochodziła z pracy ogniw wodorowych. Aby osiągnąć taki efekt, zbudowano ok. 55 MW farmę fotowoltaiczną. Łatwo zauważyć, że wodorowe magazynowanie energii w tym projekcie słono kosztuje – w końcu moc instalacji niemal 11-krotnie przewyższa planowaną moc całego kompleksu. W ciągu doby, gujańska farma ma dostarczyć około 140 megawatogodzin energii elektrycznej.

Według HDF, 16 z 55 megawatów fotowoltaiki będzie przeznaczone wyłącznie na tworzenie wodoru. Będzie on produkowany z około 47% sprawnością oraz składowany w magazynach o maksymalnej pojemności 150 MWh. Biorąc pod uwagę, że wykorzystane ogniwa mają osiągnąć wydajność rzędu około 80%, cały proces będzie realizowany z ok. 38% efektywnością. Dlaczego więc nie zdecydowano na bardziej optymalne wykorzystanie baterii jonowo-litowych? Według HDF, wodorowa technologia zapewnia dłuższy okres eksploatacji. Ostatecznie, rozwiązanie to będzie i tak tańsze niż obecna generacja, realizowana w głównej mierze silnikami Diesla.

Źródło: greentechmedia.com

Maciej Janiszkiewicz

Redaktor GLOBEnergia