Wydaje się, że inwestując w instalację fotowoltaiczną, podstawą do ewentualnych roszczeń gwarancyjnych jest faktura na zakup urządzeń. Jak wynika z doświadczeń inwestorów, faktura nie wystarczy.

Producent, do którego zgłaszana jest awaria sprzętu wymaga dowodu zakupu towaru, a firma, która importuje i sprzedaje urządzenia najczęściej wraz z usługą montażu systemu fotowoltaicznego wystawia fakturę. Sęk w tym, że na fakturze za instalację najczęściej pojawia się bardzo ogólny zapis:

„Zakup i montaż systemu fotowoltaicznego. Moc…….”

Tego typu zapis, dla niektórych producentów nie jest uznawany za dowód zakupu, przez co gwarancje na urządzenia nie są uwzględniane. Z taką sytuacją spotkali się beneficjenci jednego z programów dotacyjnych, którym wykonano mikroinstalacje fotowoltaiczne.

Dlaczego w takiej sytuacji gwarancja nie jest rozpatrzona pozytywnie?

Ponieważ na dowodzie zakupu, jaki otrzymali od wykonawcy, brak jest szczegółów dotyczących zakupionych urządzeń. Krótko mówiąc faktura została wypisana zbyt ogólnie, a producenci w systemie gwarancyjnym mają gwarancję przypisaną do numeru seryjnego urządzenia.

Dochodzi do sytuacji, w której klient inwestuje w instalacje fotowoltaiczną i nie zdaje sobie sprawy z tego, że jego system posiada tylko fikcyjną gwarancję.

Właściciel instalacji fotowoltaicznej musi rozróżniać gwarancję wykonawcy od gwarancji producenta. Zazwyczaj ta druga jest dłuższa, jednak jeżeli inwestor nie zadba o odpowiedni dowód zakupu lub cesje – gwarancja ta nie będzie możliwa do wyegzekwowania. Należy także dodać, że często producent liczy bieg gwarancji od daty produkcji. W takim przypadku warto się upewnić że dostarczone urządzenia nie zostały wyprodukowane kilka lat wcześniej. Urządzenia z krótszą gwarancją leżące kilka lat na magazynie często są przedmiotem wyprzedaży. – komentuje sytuację w branży fotowoltaicznej prezes Stowarzyszenia Branży Fotowoltaicznej POLSKA PV – Bogdan Szymański.

Warto wiedzieć, że każdy szanujący się producent rozpatrzy gwarancję, gdy klient dostarczy dowód zakupu w postaci takiej faktury, a także numer seryjny urządzenia. Problem pojawia się wtedy, gdy urządzenia pochodzą od producenta spoza światowej czołówki.

Aby więc w pełni czerpać korzyści z instalacji fotowoltaicznej należy wybierać urządzenia od producentów światowej czołówki, dbać o prawidłowo wypisane dokumenty oraz wybierać wykonawców i importerów z możliwie dużym doświadczeniem i referencjami klientów.

Źródło: GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia