Kompetencje zdobyte przy produkcji pakietów akumulatorów dla pojazdów, oraz spadające ceny akumulatorów litowo-jonowych, sprawiają że rozszerzenie działalności jest dla takich marek jak BMW, Mercedes, Nissan, czy Tesla niemal naturalne.

Stacjonarne magazyny energii (ang. Energy Storage System / ESS) to nic innego jak sporej wielkości baterie akumulatorów przeznaczone do użytku domowego lub przemysłowego. Zgodnie z nowym trendem branży, coraz chętniej w roli akumulatorów wykorzystuje się ogniwa litowo-jonowe, w wersjach przystosowanych do pracy przez co najmniej 10-20 lat.

Dostawcy stacjonarnych magazynów energii, działający na rynku od dłuższego czasu, muszą mieć się na baczności, ponieważ do konkurencji o klientów włączają się właśnie najbardziej znane marki motoryzacyjne. Trudno przewidzieć dokładny bieg wydarzeń, ale renoma marek motoryzacyjnych jak chociażby Mercedes, oraz skala ich działalności (zapotrzebowanie na akumulatory dla pojazdów wkrótce przewyższy zapotrzebowanie dla wszystkich innych dziedzin) nie wróży świetlanej przyszłości mniejszym podmiotom. Co więcej firmy motoryzacyjne w odwodzie zachowują też opcję wykorzystania częściowo zużytych akumulatorów z pojazdów (gdy pojemność spadnie o 20-30%) dodatkowo zwiększając presję cenową.


BMW

W czerwcu swoją ofertę stacjonarnych magazynów energii zapowiedziała firma BMW. Demonstracyjny pakiet naścienny (niemal żywcem wyjęty z samochodu elektrycznego BMW i3) został zaprezentowany w Kanadzie podczas EVS29. W zależności od wersji, gromadzi on 22 kWh lub 33 kWh energii. Magazyny będą składały się z ogniw litowo-jonowych Samsung SDI – pakiety produkowane są samodzielnie przez BMW.

Właściciele aut BMW i3, których zasięg uległ po pewnym czasie zmniejszeniu, będą mogli ponoć również wykorzystać stary pakiet jako domowy magazyn energii (co najmniej kilkanaście kWh do wykorzystania przez lata), podczas gdy do auta zakupią nowy – być może o większej pojemności.


Mercedes

Swoje systemy gromadzenia energii będzie sprzedawać także Daimler i to od razu pod marką Mercedesa. Powołano już do tego celu osobną spółkę Mercedes-Benz Energy, otrzymującą pakiety od siostrzanej spółki Deutsche ACCUmotive, która na coraz większą skalę produkuje pakiety dla wszystkich modeli elektrycznych i hybrydowych plug-in Mercedes i smart. Daimler inwestuje w Deutsche ACCUmotive pół miliarda euro. Dostawcą ogniw litowo-jonowych jest LG Chem.

W przypadku Mercedesa, dla użytkowników domowych oferowane będą zestawy o pojemności 2,5 kWh, które można będzie łączyć w większe systemy (do ośmiu sztuk i 20 kWh). Odbiorcy przemysłowi będą mogli liczyć na znacznie większe systemy.


Adam Markiewicz, SamochodyElektryczne.org

O pomysłach na magazynowanie energii takich firm jak Nissan, Kreisel Electric, czy Tesla w GLOBEnergia Plus 7/2016

POBIERZ DARMOWĄ APLIKACJĘ MOBILNĄ GLOBEnergia Plus i czytaj cały artykuł!

appstore        google play