Dane z Wood Mackenzie Power & Renewables pokazują, że producenci magazynów energii z Azji coraz chętniej wybierają Europę do lokalizowania swoich firm. Obecnie produkcja na wschodzie stanowi 65 procent światowej produkcji ogniw akumulatorowych.

Którym firmom zawdzięczać będziemy tak duży wzrost mocy baterii produkowanych w Europie?

Z Tesli do Gdańska

Rozwój w zakresie produkcji akumulatorów do przechowywania energii Europa osiągnie między innymi dzięki Northvolt – to szwedzki startup założony przez byłych szefów Tesli. W ubiegłym miesiącu firma ogłosiła, że zbuduje nowe centrum produkcyjne w Gdańsku, aby montować moduły oparte na ogniwach z już ogłoszonego obiektu w Skellefteå w Szwecji.

Zakład produkujący moduły w Polsce będzie zatrudniał 100 osób i będzie posiadał początkową zdolność produkcyjną 10 000 modułów rocznie. Według Mitalee Gupta, analityka ds. Magazynowania energii Wood Mackenzie, szwedzki zakład, który jest obecnie w fazie rozwoju, osiągnie 32 gigawatogodziny zdolności produkcyjnej do 2023 roku.

Przedstawiciele Northvolt twierdzą natomiast, że polski zakład pomoże sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na kompletne rozwiązania akumulatorowe na rynku europejskim. Będzie on funkcjonował jako partnerstwo między Northvolt i South Bay Solutions, firmą specjalizującą się w produkcji modułów akumulatorowych.

W zeszłym miesiącu, Northvolt zapowiedział połączenie sił z gigantem samochodowym BMW Group i firmą specjalizującą się w technologii recyklingu – Umicore, aby ustanowić zamkniętą pętlę cyklu życia baterii, odbierając materiały z wycofanych produktów i zwrócić je ponownie do procesu produkcyjnego. Decydenci z Northvolt zapewniają również, że konsorcjum będzie dążyć do wykorzystania odnawialnych źródeł do produkcji energii.

Rozwój firm w Europie

Również w ubiegłym miesiącu największe przedsiębiorstwo chemiczne na świecie – BASF przedstawił plany budowy fabryki akumulatorów samochodowych w Harjavalta w zachodniej Finlandii.

Fabryka zostanie wybudowana obok rafinerii niklu i kobaltu i jest częścią planu inwestycyjnego o wartości 400 milionów euro (456 milionów dolarów). Rozpoczęcie produkcji planowane jest na koniec 2020 roku. Szacuje się, że firma będzie w stanie dostarczać akumulatory do około 300 000 pojazdów elektrycznych rocznie.

Podobnie jak Northvolt, BASF planuje zasilać fabrykę Harjavalta lokalnie wytwarzaną energią z odnawialnych źródeł, w tym wodą, wiatrem i biomasą.

Kolejne ogłoszenia dotyczące produkcji baterii w Europie obejmują inwestycję Grupy BMZ, której wartość to 120 milionów euro (141 milionów dolarów). Firma zainwestuje w rozbudowę zakładów produkcyjnych w głównej siedzibie w Karlstein am Main w Niemczech. To powinno doprowadzić do utworzenia 300 nowych miejsc pracy w przyszłym roku.

Produkcję akumulatorów w Europie planują także firmy takie jak: LG Chem (100 000 akumulatorów do EV rocznie w polskiej fabryce), duży chiński producent BYD, SK Innovation oraz Farasis Energy.

Opracowano na podstawie greentechmedia.com

Redakcja GLOBEnergia