W Petersburgu uruchomiona została pierwsza ogólnomiejska sieć szybkich, wielostandardowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

ABB, wiodący dostawca rozwiązań do ładowania pojazdów elektrycznych na świecie, dostarczyła 20 stacji szybkiego ładowania do Lenenergo –  jednego z największych dystrybutorów energii elektrycznej w Rosji. Część stacji oddano już do użytku w ramach projektu pilotażowego w Petersburgu, natomiast pozostałe zaś zostaną uruchomione w najbliższych miesiącach.

Rosjanie mają pierwszą ogólnomiejską sieć ładowarek

Obecnie stacje ładowania ABB działają w Moskwie i innych miastach Rosji, m.in. w Kazaniu i Uljanowsku, jednak projekt realizowany w Petersburgu jest wyjątkowy, gdyż obejmuje 20 stacji szybkiego ładowania Terra 53 i Terra 23.

Stacje szybkiego ładowania Terra 53 sprawdzają się idealnie przy autostradach, na stacjach benzynowych, w salonach samochodowych i na zatłoczonych obszarach miejskich – umożliwiają ładowanie wszystkich pojazdów elektrycznych dostępnych na rynku. Naładowanie akumulatora do 80 proc. jego pojemności za pomocą takiej ładowarki trwa od 10 do 30 minut. Ładowanie może odbywać się zarówno prądem stałym, jak i zmiennym, przy wykorzystaniu z jednego z trzech wyjść: CCS, CHAdeMO lub AC typu 2. Stacje zaprojektowano do pracy w ekstremalnych warunkach pogodowych: od -35°C do +55°C.

fot. arch. ABB

fot. arch. ABB

Wygodne lokalizowanie, ładowanie i płatności

Dzięki technologii opartej na chmurze użytkownicy mogą zlokalizować najbliższy punkt ładowania i dokonać płatności za pomocą karty kredytowej. Sieć stacji ładowanie ma być maksymalnie wygodna i dostosowana do potrzeb użytkownika. „Jako lider w obszarze ładowania pojazdów elektrycznych z dumą rozwijamy infrastrukturę szybkiego ładowania w Rosji, a tym samym wspieramy rząd w realizacji celów związanych z energią odnawialną„– powiedział Frank Muehlon, dyrektor Grupy Produktowej Infrastruktury EV w ABB. ” Nasze stacje ładowania stanowią część cyfrowej oferty ABB Ability™, wykorzystującej działające w chmurze usługi, dzięki czemu klienci mają więcej możliwości. W tym przypadku jesteśmy w stanie dostarczyć bardziej niezawodną infrastrukturę i dodatkową funkcjonalność użytkownikom końcowym” – dodaje.

Automatyka pomaga w diagnostyce i serwisie

Zdalne monitorowanie stanu urządzeń i usuwanie usterek to inne spośród istotnych zalet stacji do ładowania ABB. Dysponując przyłączonymi do sieci stacjami, odpowiednimi rozwiązaniami serwisowymi i personelem, firma jest w stanie zdiagnozować zdalnie ponad 90 proc. zgłoszeń serwisowych. W ciągu ostatnich dwóch lat ponad 60 proc. takich przypadków zostało rozwiązanych bez potrzeby wizyty techników na miejscu. Przekłada się to na znaczne oszczędności, jeśli chodzi m.in. o długość przestojów i liczbę godzin roboczych.

Rozwój infrastruktury dla elektromobilności – coraz więcej stacji ładowania

Od 2010 roku ABB dostarcza rozwiązania w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych, promując zrównoważoną mobilność. Firma sprzedała już ponad 5000 stacji do szybkiego ładowania dla samochodów osobowych na świecie. Ponadto stworzyła krajowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych w Estonii, Danii i Holandii, a także uruchomiła pięć pilotażowych projektów instalacji stacji szybkiego ładowania autobusów miejskich, wykorzystujących model odwróconego pantografu.

Wybraliśmy ABB ze względu na udokumentowane doświadczenie firmy w zakresie wdrażania dużych sieci ładowania pojazdów elektrycznych i zarządzania nimi” – powiedział Niaz Magdiejew, zastępca dyrektora ds. rozwoju i innowacji w Lenergo. Według szacunków ekspertów rosyjski rynek stacji ładowania pozostaje w tyle za rynkiem europejskim, ale prawdopodobnie do 2020 roku w tamtejszych obszarach metropolitalnych pojawi się odpowiednia infrastruktura, oparta na stacjach do ładowania prądem stałym o mocy 50 kW.

Źródło: materiały prasowe ABB

fot. arch. ABB

fot. arch. ABB

 

fot. arch. ABB

fot. arch. ABB

Redakcja GLOBEnergia