Łódź solarna „Baśka” zbudowana przez studentów AGH zrzeszonych w AGH Solar Boat Team wystartowała po raz pierwszy w Monaco Solar & Electric Boat Challenge. Jest to prestiżowy wyścig łodzi napędzanych energią słoneczną. W generalnej klasyfikacji złożonej z wyścigu wytrzymałościowego, slalomu oraz wyścigu jeden na jeden, Baśka zajęła 5 miejsce. Sukces poprzedzony był dwoma latami wytężonej pracy młodych konstruktorów.  Miesiąc wcześniej łódź została po raz pierwszy zawodowana na Wiśle.

Wielki sukces pasionatów z AGH

Dla zespołu AGH Solar Boat to wielki sukces! Awarie Baśki, które pojawiły się na 3 dni przed zawodami były dla ekipy dużym wyzwaniem – nie tylko konstrukcyjnym, ale i sprawdzianem jedności zespołu.  Możliwość odwoływania wyjazdu zmotywowała zespół  do nieprzerwanej pracy przez 72 godziny. W tym przypadku była to awaria układu napędowego.

Po 2 latach ciężkiej pracy przy realizowaniu projektu AGH Solar Boat, drużyna pojawiła się nareszcie w miejscu kultowym dla żeglarzy, czyli Yacht Club de Monaco. Bycie jednym z ponad 20 zespołów oraz jedynym zespołem z Polski było najlepszą motywacją. 13 lipca, czyli pierwszego dnia zawodów Baśkabezproblemu przeszła testy techniczne, które były wymogiem dopuszczającym ją do zawodów. Sprawdzana była m.in. konstrukcja łodzi, uszczelnienie, instalacja elektryczna oraz stabilność łodzi.

fot. KSAF

Wyzwanie w Monaco

Drugi dzień zawodów, czyli pierwszy dzień rywalizacji upłynął w napięciu podczas oczekiwania na start w biegu wytrzymałościowym sprawdzającym sprawność ekonomicznego ładowania i rozładowywania akumulatorów. Dla łodzi zbudowanej przez krakowskich studentów był to pierwszy wyścig na wodzie.

Łódź ukończyła z  dobrym wynikiem 20 okrążeń wyczerpującego biegu Endurance, który dla niektórych zespołów okazał się zbyt trudną próbą dla układu mechaniczno – elektrycznego. Dla AGH Solar Boat Team był to ogromny sukces i moment radości po ukończeniu najcięższej z konkurencji. Niestety, mocne fale na otwartym morzu uszkodziły pokład Baśki, który dzięki doświadczeniu i profesjonalizmowi zespołu został naprawiony przed kolejnym dniem zawodów z wykorzystaniem najwyższych technologii włókien węglowych.

fot. KSAF

Szybka, zwrotna, wytrzymała

Trzeci dzień zawodów rozpoczęto od rywalizacji w slalomie, który sprawdzał zwrotność łodzi. Dzięki umiejscowieniu napędu w przedniej części łodzi wchodziła ona sprawnie w zakręty zdobywając  5 miejsce. Kolejną i ostatnią konkurencją był wyścig one-on-one, który również ukończono na piątej pozycji.

Udział w zawodach Monaco Solar Boat Challenge, ukończenie wszystkich konkurencji oraz bycie jedyną drużyną z Polski są dla całego zespołu nie tylko niesamowitym przeżyciem, ale również spektakularnym sukcesem.  Młodzi żeglarze, konstruktorzy, mechanicy i projektanci z AGH Solar Boat Team nie ukrywają nadziei, że determinacja, ciężka praca oraz wytrwałość zaprowadzi ich  w przyszłym roku aż na podium.

Łódź przyjazna środowisku

Studenci AGH stworzyli piękną, efektownie wyglądającą, oraz – co najważniejsze – przyjazną środowisku łódź napędzaną energią słoneczną. Za wytwarzanie prądu odpowiadają panele fotowoltaiczne, umieszczone na łodzi. Wyjątkowy design, stosunkowo niewielkie rozmiary i opływowa linia sprawiają, że łódź cieszy oko. Została nazwana „Baśką” – na cześć Świętej Barbary, patronki Akademii Górniczo – Hutniczej. Piękny, czerwony kolor dopełnia całości. Solarna łódź jest nie tylko nowoczesną jednostką pływającą, ale również wizualnym cackiem.

fot. KSAF

Idea sustainability w transporcie i rekreacji

Obserwując współczesne trendy można zaobserwować, że idea zrównoważonego rozwoju zaczyna odgrywać coraz większą rolę, również w transporcie. Niedawno całkowicie samowystarczalna energetycznie łódź wyruszyła z Paryża w rejs dookoła świata. Hybrydowe promy są produkowane przez polską stocznię na zamówienie armatorów z różnych krajów. Wśród producentów samochodów elektrycznych trwa techniczny „wyścig zbrojeń”. Samochody zasilane energią słoneczną biorą udział w australijskim wyścigu.

W takich warunkach trudno, żeby również mniejsze pojazdy nie były konstruowane zgodnie z ideą sustainability, czyli zrównoważonego rozwoju, samowystarczalności, poszanowania środowiska. Pojazdy na prąd, zasilane energią ze źródeł odnawialnych są tego najlepszym przykładem. Nie tylko zmniejszają zanieczyszczenie powietrza, ale również nie narażają środowiska wodnego na spaliny i wycieki paliwa.

Duże zainteresowanie sponsorów i mediów

AGH Solar Boat Team jest wspierany przez liczne firmy, m. in. Ericsson i  Eko Energię. Nad projektem patronat objęła macierzysta uczelnia,  Ministerstwo Środowiska oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wodowanie łodzi wzbudziło szczególne zainteresowanie mediów, również prasy. Młodzi konstruktorzy oraz naukowcy są zdeterminowani, aby Baśka odnosiła kolejne sukcesy w zawodach. Znając ich pracowitość i konsekwentność można się domyślić, że usłyszymy o niej jeszcze nie raz.

Źródło: www.solarboat.agh.edu.pl

Zdjęcia wykonał Maciej Bernaś z KSAF

Redakcja GLOBEnergia