Chcieliśmy nadać drogom drugie życie – mówi Philippe Harelle, szef działu technologii z Wattway, która należy do francuskiej inżynieryjnej grupy Bouygues. Farmy fotowoltaiczne użytkują tereny, które mogą być wykorzystane w inny sposób, np. na potrzeby rolnictwa, podczas gdy tereny pod drogi i tak są zagospodarowane w ten jeden konkretny sposób.

Ponieważ koszty urządzeń fotowoltaicznych maleją, coraz częściej są one integrowane z przedmiotami/obiektami użytku codziennego. W ostatnim miesiącu Tesla Motors zaskoczyła wszystkich inwestorów przedstawiając solarne dachówki, które będą mogły generować prąd dla gospodarstwa domowego. Wattway dołącza do grupy, do której należą m.in. szwedzka Scania czy Solar Roadways w USA, która stara się zintegrować panele PV z chodnikami.

Aby panele utrzymały ciężar poruszających się po nich samochodów, Wattway zastosowała kilka typów plastiku, które tworzą trwałą i przezroczystą obudowę. Ogniwo PV zlokalizowane poniżej jest podobne do tych stosowanych w tradycyjnych modułach fotowoltaicznych. Przewody elektryczne wbudowane są w drogę, a całość uzupełniona jest powierzchnią antypoślizgową, która jest wykonana z pokruszonego szkła.

Droga testowa Wattway w Tourouvre

Droga testowa Wattway w Tourouvre, źródło: Wattway

Testowanie rozpoczęto w zeszłym miesiącu od kilometrowego odcinka we francuskiej miejscowości Tourouvre w Normandii. Oczekuje się, że 2 800 m2 drogi będzie mogło wygenerować 280 kW mocy z instalacją, która pozwoli zasilić całość oświetlenia miejskiego przez okrągły rok w miejscowości zamieszkiwanej przez 5 000 osób.

Metr kwadratowy drogi kosztuje obecnie ponad 2 100 $ (2 500 euro), co sprawia, że według firmy sens mają na razie jedynie projekty demonstracyjne (kwoty te obejmują koszty monitoringu, zbierania danych i całej instalacji). Wattway twierdzi, że do 2020 r. ceny mogą osiągnąć wartości konkurencyjne dla tradycyjnych farm fotowoltaicznych.

Energia elektryczna wygenerowana wskutek pracy ogniw zamontowanych w nawierzchni drogowej będzie mogła trafić bezpośrednio do sieci. W innym punkcie testowym służy ona do ładowania pojazdów elektrycznych. W planach jest również zasilenie niewielkiego zakładu produkcji wodoru. Wattway zainstalowała też panele do zasilenia podświetlanych bilboardów i pracuje nad ich podłączeniem do lamp ulicznych.

Wattway planuje testować ogniwa w USA, Japonii Afryce i całej Unii Europejskiej. „Musimy przetestować nasze urządzenia w każdych warunkach drogowych i klimatycznych”, mówi Harelle.

Chcemy znaleźć granice zastosowania naszego urządzenia. Przypuszczamy, że mogą one nie wytrzymać starcia z pługiem śnieżnym – dodaje.

Analityk Bloomberg New Energy Finance ocenia, że pomimo coraz większej obserwowanej integracji fotowoltaiki pomysł ten raczej nie ma szans się przyjąć, chyba że w przyszłości we znaki da nam się bardziej brak terenów, np. pod budowę farm fotowoltaicznych.

Opracowano na podstawie: Bloomberg

Katarzyna Cieplińska

Redaktor GLOBEnergia