Zespół studentów Lodz Solar Team zaprezentował najnowszy model bolidu napędzanego energią słoneczną. Nie przypomina on  typowej wyścigówki.  Eagle Two to pięcioosobowy pojazd skonstruowany z myślą o zwycięstwie w australijskim wyścigu Bridgestone World Solar Challenge 2017.  Jednocześnie spełnia wszystkie wymogi dotyczące poruszania się po drogach.

Młodzi, zdolni konstruktorzy

W 2014 r. na Politechnice Łódzkiej zawiązała się grupa pasjonatów, która miała jedno marzenie – skonstruowanie pierwszego w Polsce pojazdu napędzanego energią słoneczną. Cel ten udało się osiągnąć. Studenci zbudowali bowiem bolid Eagle One, którym wystartowali w prestiżowym wyścigu pojazdów solarnych Bridgestone World Solar Challenge w Australii. Drużyna zajęła pierwszą pozycję wśród debiutantów oraz szóstą lokatę w swojej klasie (Cruiser). Bolid został obsypany licznymi nagrodami, doceniono m.in. jego bezpieczną konstrukcję.  Eagle One przejechał także trasę ponad 2817 km w wyścigu na terenie południowej Afryki, skąd drużyna przywiozła 5 nagród.

Wszystko zaczęło się w małym garażu

Obecnie grupa Lodz Solar Team liczy ok. 30 studentów z różnych wydziałów Politechniki Łódzkiej. Skład drużyny jest interdyscyplinarny i co jakiś czas się zmienia, jednak przyświeca jej jeden cel.      – Od początku grupę łączyła wspólna pasja i wysiłek, co owocowało niezwykle intensywną pracą, którą miałem okazję codziennie obserwować w małym garażu na terenie uczelni. Można powiedzieć, że do Australii wyjechała grupa studentów, a wrócił skonsolidowany, silny zespół, który miał przed sobą kolejny cel – mówił prof. Witold Pawłowski, prorektor Politechniki Łódzkiej. Prace nad projektem bolidu „EagleTwo” ruszyły właściwie od razu po powrocie z pierwszego wyścigu i trwały łącznie dwa lata. Studenci zaprosili do współpracy przyszłych designerów z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, co zaowocowało nową, futurystyczną linią pojazdu.

Fot. Łukasz Walczuk

 

Lepszy od poprzednika

Nowa konstrukcja bolidu miała całkowicie zerwać ze schematami. Chodziło o zbudowanie pojazdu solarnego, który będzie funkcjonalny i lżejszy od poprzednika. Jednocześnie miał spełnić wszystkie wymogi techniczne dla aut osobowych. Pojazd może pomieścić pięć osób.  Waży łącznie 290 kg i osiąga maksymalnie 140 km/h. Jest to  możliwe dzięki dwóm silnikom elektrycznym o mocy 13 KM, zasilanym energią słoneczną. Na dachu bolidu umieszczono 5 metrów kwadratowych paneli solarnych. – Nasz bolid może przejechać na jednym ładowaniu nawet 500 km i posiada bardziej wydajne panele solarne od swojego poprzednika. Wcześniej ich powierzchnia zajmowała 6 mkw., obecnie jest ich o metr mniej, jednak udaje się uzyskać tę samą moc w granicach 1200 W.

Na wyścig i w dalszą podróż

Założeniem studentów było stworzenie pojazdu, którym można zarówno pojechać autostradą, jak i wystartować w kolejnym wyścigu w Australii.  Wiąże się to ze spełnieniem restrykcyjnych wymogów organizatorów. Najważniejsze jest jednak to, że bolid może pomieścić aż 5 osób. Dzięki temu możliwe jest przyjęcie nowej strategii w wyścigu, bo wtedy każdy przejechany kilometr jest przemnożony przez liczbę pasażerów.  – Można więc wcześniej opracować wzór matematyczny i sprawdzić kto wygra – mówił Damian Walisiak z zespołu Lodz Solar Team.

Fot. Łukasz Walczuk

 

 

Projektowanie z hologramem

Do osiągnięcia tego celu przyczyniła się także firma ABB, która wspiera działania grupy „Lodz Solar Team” m.in. w zakresie wymiany wiedzy, wsparcia programistów oraz dostępu do sprzętu ABB w postaci okularów HoloLens. – Udostępniony przez nas sprzęt okazał się być bardzo pomocny w pracy całego zespołu. Są to bowiem okulary, które umożliwiają stworzenie hologramu pojazdu i zobaczenie go w skali 1:1. Na bazie tego, wirtualnego obrazu można było oglądać prototyp bolidu i dalej go rozwijać. Udoskonalać konstrukcję, funkcjonalności, a także prezentować go otoczeniu. Okulary odegrały więc znaczną rolę na etapie projektowania – mówi Przemysław Zakrzewski, dyrektor Polskiego Centrum Rozwoju Oprogramowania ABB.

Wcześniej ABB angażowała się już w projekty związane z transportem bezemisyjnym. Jednym z takich przedsięwzięć jest przełomowy lot dookoła świata samolotami Solar Impulse I i Solar Impulse II, napędzanymi wyłącznie energią słoneczną. Inżynierowie ABB dołączyli do teamu Solar Impulse, pomagając m.in. w uzyskaniu maksymalnej wydajności energetycznej z ogniw słonecznych i dostarczając na potrzeby projektu wiedzę techniczną.

Zaprezentowany w połowie lipca bolid „EagleTwo” zostanie przetransportowany drogą morską do Australii, skąd drużyna „Lodz Solar Team” wyruszy w kolejną trasę wyścigu już w październiku bieżącego roku.

Źródło: materiały prasowe ABB

Redakcja GLOBEnergia