Wzrostowy trend w sprzedaży elektryków zauważalny jest w Unii Europejskiej pomimo nowej procedury testowej WLTP, która w III kwartale 2018 roku spowodowała ogólny spadek wyników branży motoryzacyjnej. Niestety, jak informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych, powołując się na dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) – Polska jako jedno z nielicznych państw UE stanowi wyjątek.

Sprzedaż pojazdów elektrycznych w liczbach

W III kwartale 2018 r. w państwach członkowskich UE zarejestrowano 71 981 pasażerskich EV. Zaliczono do nich pojazdy w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in, pojazdy elektryczne z range extenderem, pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi. Taka sprzedaż stanowi 30 procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Równocześnie liczba rejestracji modeli z silnikami Diesla zmniejszyła się o 18,2%.

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA informuje, iż w segmencie samochodów w pełni elektrycznych typu BEV liczba nowych rejestracji wyniosła 32 351 sztuk.

To wzrost o 37,4% rok do roku. W segmencie hybryd plug – in zarejestrowano z kolei 39 630 nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 24,5%. Coraz popularniejsze stają się również klasyczne hybrydy. Te pozbawione możliwości doładowania baterii z zewnętrznego źródła energii, w okresie od kwietnia do czerwca tego roku, zaliczyły wzrost o 37,1%.

W którym spośród państw członkowskich Unii Europejskiej zarejestrowano najwięcej samochodów z elektrycznym napędem?

Na pierwszym miejscu – Niemcy. W trzecim kwartale 2018 roku zakupiono 16 265 sztuk, co stanowi wzrost o 12,5% w stosunku do analogicznego okresu 2017 roku. Tuż za nimi uplasowała się Wielka Brytania, gdzie zarejestrowano 15 491 sztuk (wzrost o 15,2%). We Francji zanotowano wzrost sprzedaży o 18,3%. Tam zarejestrowanych pojazdów elektrycznych było 9 600. Imponujące wyniki osiągnięto także w Szwecji i Holandii.

Spadek popularności elektryków w Polsce

Mimo wejścia w życie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska była jednym z nielicznych państw UE, gdzie wśród nabywców nastąpił spadek popularności samochodów elektrycznych. W III kwartale 2018 roku zarejestrowano 286 osobowych EV. To o 12,3% mniej niż w roku ubiegłym! Wzrosła za to liczba rejestracji klasycznych hybryd, osiągając poziom 5 508 sztuk (wzrost o 51,1% r/r).

ORPA alarmuje jednak, że pomimo  trendu, który obserwowany jest w Unii Europejskiej, w Polsce zwiększyła się popularność Diesla (31 786 szt., wzrost o 4,3% r/r).

Przytoczone liczby doskonale obrazują niesłabnący trend, jakim jest systematyczny wzrost zainteresowania pojazdami zero- i niskoemisyjnymi wśród kierowców z Unii Europejskiej.

Niestety, w III kwartale 2018 r. Polska stanowiła jeden z nielicznych wyjątków i to mimo wprowadzenia przepisów mających za zadanie stymulowanie rozwoju rynku samochodów elektrycznych.

Na pierwsze efekty Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w zakresie sprzedaży EV będziemy musieli zatem jeszcze poczekać – komentuje sytuację na rynku Maciej Mazur.

Źródło: www.orpa.pl

Redakcja GLOBEnergia