Misją Tesli od samego początku było przyspieszenie przejścia świata na efektywną, zrównoważoną i ekologiczną produkcję energii. Elon Musk starał się przyspieszyć przejście z kopalnianej gospodarki węglowodorowej w kierunku energetyki słonecznej.

1 sierpnia 2016 r. Zarząd Tesli ogłosił we wspólnym oświadczeniu z SolarCity, że kupi spółkę SolarCity we fuzji za 2,6 miliarda dolarów. Czy to był początek złej passy?

Kwartał Moce zainstalowane w PV [MW]
4Q 2015 272
1Q 2016 214
2Q 2016 201
3Q 2016 170
4Q 2016 201
1Q 2017 150
2Q 2017 176
3Q 2017 109
4Q 2017 87
1Q 2018 76

Tesla: Moce zainstalowane w kolejnych kwartałach. (Opracowanie własne na podstawie pv-tech.org)

Spadek w ilości instalacji fotowoltaicznych i ich mocy, został zapoczątkowany właśnie podczas przejęcia SolarCity. Prognozowano, że restrukturyzacja niegdyś wiodącego instalatora fotowoltaicznego będzie miała negatywny wpływ na liczbę instalacji, przez zmianę modelu biznesowego. Nowy model bazuje przede wszystkim na sprzedaży online i w sklepach motoryzacyjnych Tesli.

Solarne dachówki, czy magazyny energii – na co czekają klienci?

Wzory dachówek oferowane przez Teslę (Fot. Tesla)

Tesla zwraca uwagę na to, że nie spodziewa się żadnej realnej poprawy przepływów pieniężnych z instalacji fotowoltaicznych w pierwszej połowie 2018 r. Przedsiębiorstwo twierdzi, że znaczna część klientów czeka, aż systemy magazynowania energii staną się łatwo dostępne przed zainstalowaniem instalacji PV na dachach budynków.

Firma podkreśla jednak nową strategię priorytetowego traktowania instalacji połączonych z magazynami energii. Oferta produktów do magazynowania energii dostępna jest już w ilościach odpowiadających zapotrzebowaniu i jest dopasowana do tradycyjnej oferty dachowych systemów PV.

Dodatkowo, mówi się o nowej strategii sprzedaży, która powinna mieć pozytywny wpływ na rozwój segmentu instalacji solarnych w najbliższych kwartałach. Od sierpnia 2017 r. rozpoczęto produkcję dachówek Tesla Solar w firmie Buffalo w stanie Nowy Jork.
W styczniu 2018 r. Tesla ogłosiła, po testach na dachach pracowników, że zacznie instalować produkt w domach klientów komercyjnych „w ciągu najbliższych kilku miesięcy”.

Wizualizacja z dachówkami fotowoltaicznymi (Fot. Tesla)

Aspekt Finansowy

W pierwszym kwartale 2018 r. sprzedaż systemów fotowoltaicznych gotówkowych i pożyczkowych stanowiła 66% wdrożeń w budynkach mieszkalnych, w porównaniu z 31% w pierwszym kwartale 2017 r. i 9% w pierwszym kwartale 2016 r., co doprowadziło do niewielkiego dodatniego przepływu gotówki w całym 2017 r.

Korporacja kieruje swoją uwagę na segment wytwarzania i magazynowania energii i odnotowała w nim sprzedaż w wysokości 410 milionów USD w pierwszym kwartale 2018 r. Dla porównania, w poprzednim kwartale było to 317,5 milionów USD. Miał na to wpływ między innymi wzrost marży brutto z 5,5% do 8,5%.

Jednak wysokość marży dalej pozostaje znacznie niższa niż w pierwszym kwartale poprzedniego roku, kiedy była ona na poziomie 29,1%.

Opracowano na podstawie pv-tech.org

Redakcja GLOBEnergia