Dyrektor naczelny firmy Tesla Motor S – Elon Musk – opublikował post na Twitterze, w którym poinformował, że pracuje nad ulepszeniami systemu radarowego. Autopilot używa kamer, radaru oraz komputerów do detekcji obiektów i automatycznie hamuje, jeśli pojazd ma w coś uderzyć.

Jednak w wypadku, który miał miejsce 7 maja i w którym zginął 40- letni D. Brown z Ohio, kamery w Modelu S nie wykryły białej strony przyczepy ciężarówki na tle jasnego nieba i samochód nie zahamował automatycznie. Sygnały z czujników radaru także nie zatrzymały pojazdu, jak również sam kierowca stracił kontrolę nad wehikułem.

Po tym, jak wiadomość o wypadku została ogłoszona publicznie 30 czerwca, Musk wyraził opinię na Twitterze, że radar został przeceniony. W swoim poście, który później został usunięty, Musk stwierdził, że radar ignoruje obiekty takie jak, np. górne drogowskazy, aby uniknąć zatrzymania pojazdu bez powodu. Eksperci są zdania, że z tego względu radar prawdopodobnie przeoczył również ciężarówkę w wypadku na Florydzie.

W czwartek Musk napisał na Twitterze, że firma pracuje nad zmianami, które odłączą radar Autopilota od kamer i pozwolą mu tym samym na lokalizowanie obiektów przy uwzględnieniu mniejszej ilości danych. Czujniki pojazdu wytwarzają taką ilość danych, że komputer nie jest w stanie ich przetworzyć. Tak więc, mniejsza ilość informacji jest niezwykle istotna, aby umożliwić poprawne funkcjonowanie samojezdnych systemów.

Radar jest w stanie „widzieć” przez jasne światło słoneczne, deszcz, śnieg oraz inne obiekty, które mogą przesłonić widok kamer, zatem nie dziwi, że Tesla próbuje położyć jeszcze większy nacisk na ulepszenie tego elementu po wypadku na Florydzie, jak twierdzi Raj Rajkumar, profesor inżynierii komputerowej na Uniwersytecie Carnegie Mellon, USA, który prowadzi niezależne badania nad wehikułem.

Według Rajkumara oprogramowanie pojazdu musi zostać zaktualizowane, tak by brało pod uwagę dane z radaru oraz mogło lokalizować zbliżające się przeszkody.

Tesla oświadczyła, iż stale uaktualnia system Autopilota, w miarę jak firma zbiera dane z pojazdów na drogach.

Źródło: phys.org

Redakcja GLOBEnergia