Wałbrzyska fabryka Toyoty jako pierwsza w Europie będzie dostarczać nowoczesne przekładnie hybrydowe. Inwestycja polegająca na uruchomieniu linii produkcyjnej tych elementów pojazdów hybrydowych kosztowała 278 mln zł. Nowa inwestycja jest ważnym wkładem w rozwój elektromobilności w Polsce, gdyż hybrydy w przestrzeni miejskiej ponad połowę dystansu pokonują wyłącznie na silniku elektrycznym, znacznie obniżając emisję spalin.

Przekłada hybrydowa

Przekładnia hybrydowa to cześć hybrydowego układu napędowego współpracującego z silnikiem benzynowym 1.8l ZR, który zapewnia moc 122 KM. Napęd ten zadebiutował wraz z Priusem 4. Jest efektywniejszy i lżejszy oraz oferuje też większą wydajność niż jego poprzednik.

Na oficjalnej stronie Toyoty czytamy, że ten wydajny układ z dwoma silnikami elektrycznymi i systemem odzyskiwania energii z hamowania obniża zużycie paliwa i koszty użytkowania.

Producent informuje również, że sprawność cieplna silnika benzynowego została podniesiona do 40% — to rekordowo wysoka wydajność dla jednostki benzynowej. Zadbano też o zmniejszenie wagi i wymiarów innych komponentów systemu hybrydowego, a także o ich optymalne rozmieszczenie, co dodatkowo przyczyniło się do obniżenia środka ciężkości samochodu.

fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

O nowej inwestycji…

Dla Toyoty to dobry czas na takie inwestycje ze względu na rewolucje hybrydową, którą mamy szansę obserwować. Według dr Johana van Zyla, Prezesa i CEO Toyota Motor Europe, już od dłuższego czasu układy hybrydowe są najpopularniejszymi wersjami napędowymi w wielu modelach, w których są oferowane.

Cieszymy się, że możemy wprowadzić produkcję dodatkowych silników benzynowych oraz napędów hybrydowych do serca Europy – do Polski, gdzie nasze fabryki i ich pracownicy osiągają doskonałe wyniki w zakresie jakości i konkurencyjności. – twierdzi dr Johan van Zyl, Prezes i CEO Toyota Motor Europe.

Podstawową strategią Toyoty jest produkowanie blisko miejsca sprzedaży, jeśli tylko spełnione są warunki konkurencyjności. Dwa lata temu obie fabryki Toyoty w Polsce, w Wałbrzychu i w Jelczu-Laskowicach, połączyły się w jedno przedsiębiorstwo, aby wzmocnić możliwości produkcyjne i jeszcze bardziej zwiększyć konkurencyjność TMMP.

Wprowadzenie technologii produkcji przekładni hybrydowej do TMMP jako pierwszej fabryki poza Azją to dla nas ogromne wyróżnienie i wyraz ogromnego zaufania, jakim władze koncernu darzą polskie fabryki Toyoty. To pokazuje potencjał naszych pracowników oraz konkurencyjność całej organizacji” – powiedział Eiji Takeichi, prezes TMMP.

fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii na uruchomieniu linii produkcyjnej

W uroczystości uruchomienia linii produkcyjnej przekładni udział wziął wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marcin Ociepa, który podkreślił, że przedsięwzięcie jest potwierdzeniem istnienia w Polsce korzystnych warunków dla rozwoju firm, w tym firm zagranicznych. To również dowód na systematyczne umacnianie się gospodarki Polski i jej znaczenia na świecie.

Nowe inwestycje, nowe miejsca pracy…

Zakłady w Polsce stanowią centrum napędów konwencjonalnych i hybrydowych Toyoty i jednocześnie integralną część rewolucji hybrydowej Toyoty w Europie. W Polsce firma ma dwie fabryki – w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Wartość wszystkich inwestycji Toyota w Polsce to 4,5 mld zł. Powstało dzięki nim ponad 2 tys. nowych miejsc pracy.

Ta oraz zaplanowane na najbliższe lata inwestycje w polskie fabryki pozwolą stworzyć 600 nowych miejsc pracy i zwiększą całkowity poziom inwestycji Toyoty w operacje produkcyjne w Polsce.

Redakcja GLOBEnergia