Spółka Ursus Bus wygrała przetarg na dostawę w pełni elektrycznych autobusów niskopodłogowych dla miasta Zielona Góra. Podstawowy zakres kontraktu o wartości 96,5 mln zł brutto obejmuje dostawę 47 fabrycznie nowych autobusów miejskich o długości 12 metrów. Dostawy mają być realizowane w 2018 r.

Ursus dostawczy autobusy elektryczne do Zielonej Góry

10 października 2017 r. Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze poinformował o wyborze oferty spółki Ursus Bus w największym przetargu w Polsce, a zarazem jednym z największych w Europie, na dostarczenie autobusów elektrycznych. Termin pierwszej dostawy przewidziano na 1 lipca 2018 r. Realizacja dostaw powinna nastąpić do 30 listopada 2018 r.

Komunikacja miejska na miarę naszych czasów – cicha i bezemisyjna

Model Ursus City Smile, który zostanie dostarczony do Zielonej Góry, to w pełni elektryczny, nowoczesny, 12-metrowy autobus miejski napędzany wyłącznie energią elektryczną. W odróżnieniu od pojazdów spalinowych czy hybrydowych – które także wyposażone są w mały silnik diesla – elektrobus Ursusa jest całkowicie bezemisyjny. Oznacza to, że nie emituje żadnych spalin do atmosfery. Co więcej, podczas ruszania z przystanku wytwarza czterokrotnie mniej hałasu niż autobusy z napędem diesla i hybrydowym. A to kolejny, ważny czynnik, który pozytywnie wpłynie na cały miejski ekosystem Zielonej Góry.

Problemy miast ze smogiem wymuszają na samorządach szukanie rozwiązań, które będą w stanie w znaczący sposób zminimalizować niekorzystny wpływ komunikacji na środowisko. Jednym z nich jest bezemisyjna komunikacja publiczna. Dlatego cieszy nas fakt, że aż 47 elektrycznych autobusów Ursus City Smile, które w ogóle nie emitują spalin, będzie mogło jeździć po ulicach Zielonej Góry – mówi Tomasz Nita, prezes Ursus Bus S.A.

 

Modernizacja transportu publicznego jest jednym z wielu aspektów walki ze smogiem, ponieważ zanieczyszczenia pochodzące ze spalin samochodowych również są czynnikiem – choć nie aż tak istotnym, jak emisja z palenisk domowych – pogarszającym jakość powietrza.

 

Efektywność energetyczna pojazdów elektrycznych również ma znaczenie

W przetargu mogły brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały zamówienia na minimum 15 pojazdów elektrycznych powyżej 7,5 t DMC, w tym jedno zamówienie na dostawę co najmniej siedmiu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich. Kluczowym kryterium wyboru oferty była cena (60% wagi), a kolejne punkty można było otrzymać za gwarancję, skrócenie terminu pierwszej dostawy autobusów, zużycie energii elektrycznej autobusu poniżej 1 kWh/km oraz monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z pozycji kierowcy (po 10% wagi).

 

Moda na elektromobilność

W czerwcu tego roku spółka Ursus powołała konsorcjum „Polski E-BUS”. Celem inicjatywy jest stworzenie projektu nowego, całkowicie polskiego autobusu elektrycznego następnej generacji dla transportu publicznego. Obecnie w ofercie Ursus Bus znajdują się również autobusy trzeciej generacji o napędzie alternatywnym, które posiadają silnik elektryczny z ogniwami wodorowymi. Zaletami pojazdów, w których stosowane są takie technologie, są imponujący zasięg oraz krótki czas ładowania. Premierowy model został po raz pierwszy zaprezentowany szerszej publiczności w marcu tego roku.

 

Źródło: Ursus