Rynek małych i średnich przedsiębiorstw, które zajmują się instalacjami słonecznymi ciągle się rozwija pomimo problemów z efektywnym jego obsłużeniem. Procedury przetargowe instalatorów nie należą do łatwych poprzez kwestie finansowania kredytów, koszty transakcyjne i terminy, które udaremniają wysiłki instalatorów. 

Rynek małych i średnich przedsiębiorstw zainicjował program zmian, które ułatwiłyby rozwój zaniedbanego rynku słonecznego. Inicjatywę poparł SolarCity, założony w 2006 r. kalifornijski start-up.
SolarCity jest aktualnie jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się firm w branży solarnej na świecie. Głównym motorem napędowym rozwoju firmy wydaje się jej specyficzne podejście do zagadnienia traktujące instalację fotowoltaiczną jako usługę, a nie fizyczny produkt kupowany przez klienta. Osoby chcące zasilać swój obiekt – dom lub firmę – energią słońca podpisują z SolarCity jedynie wieloletnią umowę na dostawę energii elektrycznej (z gwarancją niższych stawek niż w przypadku dostawców konwencjonalnych) oraz udostępniają miejsce na instalację. SolarCity bierze na siebie wszystkie zobowiązania utrzymania siłowni.


WIĘCEJ O SOLAR CITY – tutaj


Co pomoże ożywić rynek? Powstały w tym temacie trzy inicjatywy: 
1. Obniżenie kosztów nowego sprzętu – panele do montażu systemu SolarCity o kierunku wschód – zachód pozwalają małym i średnim firmom (SMB) na zamontowanie o 20-50% więcej paneli na dachu niż w przypadku standardowych systemów o orientacji południowej. Wg firm umożliwia to produkowanie energii przez dłuższy okres w ciągu dnia. SolarCity pozwala także na bardziej efektywne skalowanie.
2. Finansowanie PACE – SolarCity podjął współpracę z Renew Financial, żeby pozwolić na finansowanie przedsięwzięć solarnych za pomocą programu PACE (Property Assessed Clean Energy). W ramach programu udzielane są pożyczki na pokrycie kosztów instalacji, przedsiębiorstwa zwracają je poprzez wyższe podatki od nieruchomości.
3. Mobilizacja zespołu w domu – SolarCity ma pokrywać 30% kosztów instalacji poprzez realizację małych projektów za pomocą własnych załóg handlowych.
 
Pomimo wyzwań ponad 3,2GW komercyjnych paneli PV zostało zainstalowanych w USA od początku 2012 roku.
Dodatkowo SolarCity aktywowało na ten rok 1bilion dolarów na sfinansowanie około 300MW amerykańskich komercyjnych instalacji solarnych. Greenskies Renewable Energy podpisało umowę na zainstalowanie paneli słonecznych na dachach 180 domów i centrów dystrybucyjnych, łącznie ok 100MW. Sungevity rozpoczął ruch na rynku komercyjnym poprzez połączenie sił z sponsorem Sol System, z naciskiem na systemy od 20 do 300kW.
Na podstawie badań przewiduje się większy niż 40% przyrost rozmieszczenia instalacji PV w budynkach niemieszkalnych, w 2015 i 2016 roku. Koszt komercyjnego systemu szacuje się na 2,25$ za wat, na koniec 2014 roku.
 
Opracowanie: Krystyna Grudzińska
Źródło: greentechmedia.com