Tesla Motors dosyć długo kazała czekać na nowy model samochodu elektrycznego, bowiem wchodzący na rynek Model X zaprezentowano na początku 2012 r. 

 
Nie znając dokładnej specyfikacji, ostatecznego wyglądu, ceny, opcji wyposażenia ani nie mając żadnej możliwości wypróbowania auta, rezerwacje z wpłatą depozytów złożyło blisko 30 000 osób! Tesla Model X, podobnie jak wcześniej Model S, może wkrótce stać się wielkim sprzedażowym przebojem. Elektryczny SUV, bo tym w istocie jest Model X, został zaprezentowany światu w finalnej wersji 29 września 2015 r. w Kalifornii, a prezes Tesli – Elon Musk – wydał kilka pierwszych egzemplarzy klientom, w tym między innymi jednemu ze współzałożycieli Google. Kalifornia i całe Stany Zjednoczone żyją sukcesem Tesli, która jest jedynym nowym – budowanym od podstaw – producentem aut w USA od kilkudziesięciu lat. 
 
Na rodzimym rynku wysoka liczba ponad 20 000 rezerwacji sprawia, że na Model X zamówiony dziś trzeba będzie czekać nawet rok. Co takiego jest w Tesli, że przyciąga klientów jak magnes? Tesla Model X jest pierwszym elektrycznym SUV-em, kontynuuje linię rozchwytywanego i docenianego Modelu S. Auto prezentuje się wspaniale, jest niesamowicie innowacyjne, a wyjątkowe drzwi Falcon Doors (przypominające rozpostarte skrzydła sokoła), oprócz aspektu praktycznego, przyciągają wzrok.
 
Współczesny świat wymaga od wszelkiego rodzaju przedsięwzięć wyróżnienia się, aby odnieść sukces – sokole drzwi mogą być właśnie tym elementem, który sprawi, że Model X nigdy nie zginie na parkingu wśród niemieckich limuzyn, pozostawiając rzesze zafrapowanych gapiów. 
 
 
W kwestii osiągów Tesla Model X jest już klasą samą w sobie, nie tylko w przypadku aut elektrycznych, ale wszystkich aut typu SUV, zostawiając spalinowe modele daleko w tyle. Dość powiedzieć, że Model X w najmocniejszej wersji ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w niecałe 3,5 sekundy! 3,5 sekundy to coś niespotykanego, a przecież mówimy o dużym 7-miejscowym samochodzie, który w razie potrzeby może holować przyczepy o masie ponad 2 250 kg! Do napędu Tesli Model X wykorzystane są dwa trójfazowe silniki indukcyjne – jeden na przedniej osi, drugi na tylnej – zapewniające napęd 4×4.
 
Moc chwilowa przekracza poł megawata. W przypadku akumulatorów wersja gromadząca 90 kWh energii powinna zapewnić realny zasięg 400 km. Zawsze można też skorzystać z sieci Superładowarek. W tym miejscu warto przejść do innowacji – niezwykle zaawansowana jest automatyka drzwi Falcon Doors. Przemysł motoryzacyjny nigdy dotąd nie oferował tego typu rozwiązań, chociaż stosowane były proste, uchylane manualnie drzwi typu Gull-wing door (w praktyce zbyt rozłożyste i niskie po otwarciu). Drzwi Tesli otwierają się w dwuetapowy sposób, dzięki czemu nie wystają na odległość większą niż lusterka. Specjalnie zaprojektowany na potrzeby Modelu X zestaw czujników i inteligentny sterownik kontroluje proces otwierania i zamykania tak, aby nigdy o nic nie zawadzić, uwzględniając sufit garażu i wszystkie możliwe przeszkody. 
 
 
Adam Markiewicz SamochodyElektryczne.org 
Źródło: GLOBEnergia 4/2015